• Kattägd

Någon mer med katt som har HCM?

Vi har precis fått veta att vår yngsta katt Vincent 3½år har HCM. För er som inte vet vad det är och undrar så är det en hjärtsjukdom som gör att hjärtat får förtjockade väggar vilket gör det svårt att pumpa runt blodet som det ska. Det kan även leda till lunginflammation och blodproppar.

För oss började det så att Vincent gick ner i vikt snabbt och hostade som att han hade en hårboll i halsen. Vi åkte in till veterinären och tog röntgenbilder och blodprov som visade att han hade lunginflammation och att de misstänkte hjärtat som orsak till problemet. Vi har då fått göra ultraljud av hjärtat där veterinären såg att det var HCM så nu står Vincent på hjärtmedicin +furix(vätskedrivande) och trombyl(blodförtunnande). Det är medicin han kommer få äta resten av sitt liv.

Nu hoppas vi bara att medicinerna ska fungera så han ändå kan leva ett rätt långt och lyckligt liv trots sin sjukdom. Det går inte att bota honom, det enda man kan göra är att försöka förbättra hans livskvalitet så han kan leva längre.

Är det någon mer här som har katt med HCM eller har annan erfarenhet av sjukdomen?

• Svar på tråden Någon mer med katt som har HCM?
  • Majsan70

Inte HCM, men väl RCM. Vår kille gick bort den 30 december i detta. Bara fem dagar efter slutgiltig diagnos. Tyvärr har just RCM sämre utsikter än HCM.

Jag hoppas verkligen att er kille svarar bra på medicinerna.

• Kattägd

Tack. Jag kan inte föreställa mig ett liv utan honom och är rädd för den dagen jag måste fatta ett beslut så han inte behöver lida :´(

Än så länge mår han rätt bra, men det kan ju fort förändras om han skulle utveckla hjärtsvikt.

• Majsan70
    Kattägd skrev 2009-01-22 09:56:50 följande:
    Tack. Jag kan inte föreställa mig ett liv utan honom och är rädd för den dagen jag måste fatta ett beslut så han inte behöver lida :´(Än så länge mår han rätt bra, men det kan ju fort förändras om han skulle utveckla hjärtsvikt.
    Ja det kan ju gå snabbt, men han kan oxå leva gott i flera år med lite tur. Har du läst på om sjukdomen? Det finns så himla mycket bra info på nätet. Kändes bra för oss att läsa när vår kille blev sjuk.

I vårt fall var det inget beslut att fatta. Hans hjärtsvikt blev så svår att det inte fanns nåt annat att göra. Han svarade inte alls på medicineringen tyvärr.
  • Kattägd
    Majsan70 skrev 2009-01-22 17:11:44 följande:
    Kattägd skrev 2009-01-22 09:56:50 följande:
    Ja det kan ju gå snabbt, men han kan oxå leva gott i flera år med lite tur. Har du läst på om sjukdomen? Det finns så himla mycket bra info på nätet. Kändes bra för oss att läsa när vår kille blev sjuk. I vårt fall var det inget beslut att fatta. Hans hjärtsvikt blev så svår att det inte fanns nåt annat att göra. Han svarade inte alls på medicineringen tyvärr.
    Har läst en del, ska läsa mer. Jag kom på idag att försäkringsbolaget antagligen inte kommer ersätta mig eftersom det räknas som en medfödd och ärftlig sjukdom. Jag som har en försäkring som täcker mediciner också, de är tyvärr väldigt dyra. Tur att jag har jobb.

Beklagar er förlust.
  • Majsan70
    Kattägd skrev 2009-01-22 18:02:21 följande:
    Har läst en del, ska läsa mer. Jag kom på idag att försäkringsbolaget antagligen inte kommer ersätta mig eftersom det räknas som en medfödd och ärftlig sjukdom. Jag som har en försäkring som täcker mediciner också, de är tyvärr väldigt dyra. Tur att jag har jobb.Beklagar er förlust.
    Vad har ni för försäkring då? Vi fick ersättning för RCM och vi får även ersättning för HCM. De sjukdomarna syns ju sällan före ett års ålder.
    Vad konstigt att medicinerna är så dyra? Vi fick billiga varianter av samma mediciner som du har.
  • Kattägd

Dubbel veterinärvård hos folksam. Den dyra medicinen heter Fortekor och kostar över 700kr för 140 tabletter, han ska bara ha en halv så de räcker ju rätt länge, men ändå.

• Majsan70
    Kattägd skrev 2009-01-22 19:33:13 följande:
    Dubbel veterinärvård hos folksam. Den dyra medicinen heter Fortekor och kostar över 700kr för 140 tabletter, han ska bara ha en halv så de räcker ju rätt länge, men ändå.
    Oj våra mediciner låg på en hundralapp totalt. Samma verkan som de din katt har fått.

Vi har Agria til våra katter o jag tror att deras försäkringar är mer alltäckande i såna fall. HCM är inte en medfödd defekt för övrigt, utan en sjukdom som utvecklas långsamt. Är du verkligen isäker på att de inte betalar ut ersättning för det?
    Vi fick ersättning för både veterinärkostnaderna samt att hans livförsäkring löpte ut.
    Iofs pengar är ju inte allt, men det är ju detta man betalar för.
  • Minoria

En av mina katter har också HCM och har haft det i flera år, men det är inget som märks på honom. Han har en medicin som heter Tenormin. Han får ½ tablett per dag. Han kollas årligen med ultraljud, så att inga förändringar har skett :) Får jag fråga vilken ras det är på din katt? Det är ju vissa raser som är mer "utsatta" än andra tyvärr..

• Kattägd
    Majsan70 skrev 2009-01-22 20:40:06 följande:
    Kattägd skrev 2009-01-22 19:33:13 följande:
    Oj våra mediciner låg på en hundralapp totalt. Samma verkan som de din katt har fått. Vi har Agria til våra katter o jag tror att deras försäkringar är mer alltäckande i såna fall. HCM är inte en medfödd defekt för övrigt, utan en sjukdom som utvecklas långsamt. Är du verkligen isäker på att de inte betalar ut ersättning för det? Vi fick ersättning för både veterinärkostnaderna samt att hans livförsäkring löpte ut. Iofs pengar är ju inte allt, men det är ju detta man betalar för.
    Okej, jag har iaf skickat in kvitton så jag får se om några veckor vad de säger. Tack för infon :)
  • Kattägd
    Minoria skrev 2009-01-22 22:58:43 följande:
    En av mina katter har också HCM och har haft det i flera år, men det är inget som märks på honom. Han har en medicin som heter Tenormin. Han får ½ tablett per dag. Han kollas årligen med ultraljud, så att inga förändringar har skett :) Får jag fråga vilken ras det är på din katt? Det är ju vissa raser som är mer "utsatta" än andra tyvärr..
    Det låter ju bra, han fick första tabletten igår och jag har inte märkt av att han blivit dålig av den, eftersom den är blodtryckssänkande så kan han bli trött men han har varit som vanligt :)

Vincent är en huskatt som blev räddad från ett stall som kattunge av ett katthem, han och hans syskon(tror han hade syskon) var förvildade. Därför vet vi inte så mycket om honom. Jag har mailat katthemmet så de kan kontakta ev. köpare till syskon eftersom det är ärftligt så de får en chans att upptäcka det tidigt.
  • Minoria
    Kattägd skrev 2009-01-23 11:04:34 följande:
    Det låter ju bra, han fick första tabletten igår och jag har inte märkt av att han blivit dålig av den, eftersom den är blodtryckssänkande så kan han bli trött men han har varit som vanligt :) Vincent är en huskatt som blev räddad från ett stall som kattunge av ett katthem, han och hans syskon(tror han hade syskon) var förvildade. Därför vet vi inte så mycket om honom. Jag har mailat katthemmet så de kan kontakta ev. köpare till syskon eftersom det är ärftligt så de får en chans att upptäcka det tidigt.
    Låter ju jättebra att du mailat dem :)
    Hoppas det går bra med Vincent, du får uppdatera här sen :)
Svar på tråden Någon mer med katt som har HCM?