• kattochbebis

Får man behålla sitt BVC när man flyttar?

Är det någon som vet ifall man får fortsätta gå till sitt "gamla" BVC och sin sköterska även om man flyttar inom en stad eller till och med byter kommun? Man får ju välja vilken vårdcentral man vill i alla fall.

• Svar på tråden Får man behålla sitt BVC när man flyttar?
  • Shirley

Här får man det om man flyttar inom kommunen iaf. Men flyttar man till kommunen brevid tex får man börja på deras bvc mottagning.

• Yes I am

kanske lättast om du skriver vilken stad det gäller eftersom det nog är olika...

Här i Göteborg får man ha kvar samma BVC om man flyttar inom kommunen.

• kattochbebis

Det gäller Göteborg! Om man flyttar till en grannkommun måste man alltså byta BVC, även om det är relativt nära till det gamla?

• Zirup

jag flyttade från mölnlycke till göteborg och fick byta - annan kommun = andra pengar.

• kattochbebis

Men man måste kanske inte säga att man flyttar? he he
    Är så nöjd med min så jag vill inte byta när vi flyttar snart.

• Zirup

Du meddelar ju skatteverket att du flyttar så att du betalar skatt i den nya kommunen och blir skriven där. Dvs de får ju pengar från dig till sin vårdbudget, det får ju inte din gamla kommun. Jag är dessutom ganska säker på att BVC har system som är direkt kopplade till din folkbokföringsadress, de flesta myndigheter har det.

• Alfy85

Vi fick ha kvar samma när vi flyttade till en annan kommun.

• kattochbebis

Alfy85 skrev 2009-01-21 18:55:41 följande:

Vi fick ha kvar samma när vi flyttade till en annan kommun.
    Var bor du? Intressant om det är olika regler i vårt land. Det är ju så stor valfrihet när det gäller att välja vårdcentral.
  • Twilight

Vi har kvar vårt gamla BVC fast vi flyttat till grannkommunen iaf

♥Familjen♥
  • Yinsan

BVC ligger ju i landstinget och inte under kommunerna så jag har svårt att se varför du inte skulle få vara kvar, det är ju västra götaland allt ihop!

• kattochbebis

Just ja, hur trög är jag? Vi lever ju i en enda stor Västra Götalandsregion! Nu blev jag glad.

Svar på tråden Får man behålla sitt BVC när man flyttar?