• Vanna

Kinamat okej eller inte???

Hej!

Jag minns att jag läste i ett inlägg för flera månader sedan att det finns något ämne i kinamat som man bör undvika. Nu hittar jag inte inlägget... Är det någon som vet om det stämmer? Jag vet inte vad det skulle kunna vara.

Min man kommer snart hem med mat från en kinarestaurang, och jag är ju så sugen!!! Men vill inte gå omkring och vara orolig sedan.

• Svar på tråden Kinamat okej eller inte???
  • Upptagen

Jag åt iaf kinamat när jag var gravid, och minns att jag frågade om det här och folk sa att det var okej då iaf!

• Mickis74

Har aldrig hört att det skulle vara skadligt att äta kinamat.......

• jesslin

Har ätit/äter kinamat nu under graviditeten och bebben verkar må bra. Tror det var något glutamat att man inte ska äta det för ofta.

• Xerxez

Kinamat är mycket bra föda (om man håller sig borta från det fritetade...)

• Cilla71a

Jag har ätit kinamat & har aldrig hört att det skulle vara något farligt för bebben. Min verkar må bra i alla fall.

• Minimum

kan aldrig tänka mig att det är farligt... Jag har ätitit det... det är ju isåfall om man väljer en rätt med fisk eller så i kanske...

• kattis81

vad äter kineser när dom e gravida?

• nassepånken

kattis81: surströmming och nypotatis, det är en uråldrig kinesisk tradition

• PreMama

det är smakförstärkaren glutamat man ska undvika. men det gäller i alla fall, inte särskilt vid graviditet. och det är inte farligare än lite vidbränt rostbröd eller nåt annat eventuellt cancerogent.. som chips kanske? dessutom finns det i massor av saker förutom kinesisk mat. simma lugnt!

• flowermoon

Käkar både kina och thai nu - tror det är sushi som man ska undvika, dvs den råa fisken...

• mamy

Jag bor i Kina och här är det gott om gravida kvinnor och barn med för den delen så det går nog bra att äta kinamat...!

• Loppan79

Om man ska undvika glutamat så kan man i stort sett inte äta någon mat. Glutamat finns i stort sett i alla kryddblandningar. Känner en som är allergisk mot glutamat och hon kan nästan bara äta sallad och sushi när hon ska äta ute!

• kattis81

nassepånken: hahaha, och jag som trodde dom åt "kinamat"

• soraya

Den mat som kinesiska gravida kvinnor äter kan du knappast få tag på på kinarestauranger i Sverige, så det är lite svårt att jämföra...

Man brukar för övrigt vara ganska sparsam med monosodium glutamat, MSG, i svensk "kinamat" - jämfört med vad de vräker i restaurangmaten i Kina (och kinakäk i USA) - så ät du med gott samvete.

• Vanna

Å, vad bra!!! Jag älskar ju "kinamat"... Det är så fruktansvärt gott, jag är sugen på det hela tiden. Jag blev lite orolig av inlägget jag läste då någon i förbigående skrev att det inte är bra. Och det är ju lite svårt att lista ut exakt vad som inte skulle vara bra, det är ju inte precis bara ett par ingredienser i. Det blir en portion mat till nu!

Tack alla snälla...

Svar på tråden Kinamat okej eller inte???