• Phatty

När det står att en tandsköterska tjänar...

17.000 i ingångslön - är detta då före eller efter skatt? Om det är före skatt så är det ju brutalt dåligt betalt :S Man får ut vad, 12-13.000 i månaden då?

• Svar på tråden När det står att en tandsköterska tjänar...
  • Phatty

Hjälp. Nu får jag då tänka om mitt studieval, började utbildningen idag, och vet inte riktigt hur jag känner för detta. Man kan ju knappt försörja sig själv på den lönen, tänk sen när man har familj.

Tack för svaret

• Fru Humla

ja före...men tandsköterskor finns ju knappt längre, alla ska ju vara tandhygenister nu för tiden.
    tandsköterskeutbildningen är ju på gymnasienivå, ingen högskola.
    en hygenist har ju gått på högskolan och borde ha lite mer betalt men tyvärr så är det nog inte heller nån höjdarlön.
    min mamma är "bara" tandsköterska men med 35 års erfarenhet hon har under 20000 i lön.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • stinamalmö

visst behövs det tandsköterskor!!!

• Phatty

Tandsköterskeutbildningen är på en eftergymnasial nivå, men jag hade ingen aning om att det var så hutlöst dåligt betalt. Det är ju som vilket butiksjobb som helst..

Vad ska man göra nu då? Hmm.

• CarlHerman

Privat ligger lönerna högre. Folktandvårdens är väldigt låga för tandsköterskor och tandhygienister.

• Fru Humla

hur lång är din utbildning?

när jag slutade på mcdonalds efter 10 år hade jag 18500...det måste du ju komma upp i på nåt år.
    om ni skaffar familj och du har en man som tjänar lika mycket el lite till är det väl inga problem eller?
    man ska ju göra det man tycker är intressant och inte bara ta ett jobb för lönen...

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
Svar på tråden När det står att en tandsköterska tjänar...