Graviditetsdiabetes sjukskrivning?
Har just fått insulinbehandlad gav.diabetes (för tredje gången) jag undrar om det finna andra i samma situation och om ni i så fall jobbar eller är sjukskrivna.
Har just fått insulinbehandlad gav.diabetes (för tredje gången) jag undrar om det finna andra i samma situation och om ni i så fall jobbar eller är sjukskrivna.
varöfr ska man va sjukskriven för man har gravvdiabetes?
vanliga diabetiker jobbar ju
d gäller ju att ta sitt insulin som man ska så mår du bra
jo, men det är inte så lätt att känna när man får lågt blodsocker, äta på bestämda tider etc. jag tycker att det är svårt att hantera när kroppen växer och värdena går upp och ner. Tror nog att det vore lättare om man hade det en längre tid, men när man bara har det ca 20 veckor så hinner man inte få koll på det riktigt.
Tror du inte att jag har träffat en dietist. Jag försöker verkligen sköta detta, men det tär på kroppen. Förra grav vägde jag 3 kg mindre precis efter förlossningen än innan jag blev gravid. Från 57 till 54kg.
Jag fick gravdiabetes redan i v 15 min första graviditet. Det var jätte jobbigt att ställa in insulin kunde knappt äta nåt innan det sköt i höjden. Det var jätte jobbigt mådde skit jag blev sjukskriven helt i 3 veckor och sedan 50%.. Det funkade bra för mig för när jag var på jobbet så gick sockret upp och jag blev helt förstörd.. Stå på dig mycket lättare att ha koll på det när man är hemma.. Lycka till!!!
Tack nibban!
Jag har långa bilresor till jobbet och oregelbundna raster eftersom jag arbetar som lärare. Första grav. var jag sjukskriven p.g.a. diabetesen, andra grav. jobbade jag 100% men det hade sitt pris. Jag gick inte upp i vikt, sonen föddes med lågt blodsocker, körde fel (vilket var mycket obehagligt) när jag skulle hem från jobbet eftersom jag inte känner när jag ligger lågt.
Funderar på om det är värt det... Ska prata med läkarna då jag träffar dem nästa vecka.
Vi får se, men det är intressant att höra hur andra gör
jag sa till läkaren att jag ville bli sjukskriven och det var inga protester så stå på dig det kommer gå bra..
Ingen ska säja nåt annat om man själv inte drabbats av det här, för det är inte kul och få diabetes under en graviditet då man kan bli sugen på allt möjligt. Nu har jag inte många veckor kvar men det har varit jobbigt och en hel del kämpande.
Många tårar har det blivit..
Ta hand om dig!!!
har diabetes typ 1 sen 1985 väntar andra barnet nu. och har inte heller det lätt att hålla sockret i balans under graviditeten . känner heller inte av lågt socker jämt. men har inte vart tal om nån sjukskrivning för det.
Eftersom jag har misstänkt Grav.diabetes måste jag motionera mycket. När jag jobbade heltid var jag helt slut på kvällarna, orkade ingenting , from v 30 ca. Läkaren sjukskrev mig halvtid dels för ryggont och dels för att jag måste motionera pga högst blodsocker . Har dock inte fått något besked från Fk om de godkänner det än. Men jag förstår att det kan vara väldigt besvärligt.