• virr

Mandelmusslor/mandelformar, hur f-n få ut dem ur formarna?

I julas skulle jag försöka få till dem själv, för första gången. Mandelmusslor alltså.

Degen var en baggis, men sen. Hur i SJUTTON ska man få ut dem ur formarna? Blev ju en miljard (goda) smulor. Och inga formar att fylla.

Provade alla tänkbara sätt, smorde med fast fett och smält fett, försökte stjälpa upp dem direkt ur ugnen (AJAJ) som det stod i receptet, väntade till de var svala, väntade till de var kalla, la dem i frysen.....

INGET funkade!!

Vad gör jag för fel? Nån som vet??

• Svar på tråden Mandelmusslor/mandelformar, hur f-n få ut dem ur formarna?
  • La Lola

Min mamma höll alltid i formarna med en handduk (de kom direkt från ugnen) o dunkade ut de mot bänkskivan typ.

Hon misslyckades bara en gång vet jag...

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • virr

Jag tyckte jag provade på alla sätt, men just så gjorde jag inte.....

Man kan ju alltid hoppas att jag också bara misslyckas EN gång!

Tack för tipset!

• Wilmis07
    virr skrev 2009-01-21 20:27:27 följande:
    Jag tyckte jag provade på alla sätt, men just så gjorde jag inte..... Man kan ju alltid hoppas att jag också bara misslyckas EN gång! Tack för tipset!
    Du har helt klart fel recept Flört,diska inte formarna efter användning utan torka bara av dom med papper,så slipper du smörja dom oxå.

318g mjöl
    318g smör
    1hg mandel som du skållar och mal
    180g socker.

Skålla och skala mandlen,blanda ihop till en deg.Låt gärna vila över natten

200gr tills dom är gyllenbruna,kanske 7-10 min?

Dessa har jag gjort i säkert 10 jular och har nog misslyckats med HÖGST 5 musslor under den tiden. Jag vänder dom när dom är ganska varma,får dom svalna så går det inte. Är ett super gammalt recept.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • virr
    Wilmis07 skrev 2009-01-21 23:05:14 följande:
    Du har helt klart fel recept ,diska inte formarna efter användning utan torka bara av dom med papper,så slipper du smörja dom oxå. 318g mjöl 318g smör 1hg mandel som du skållar och mal 180g socker.   Skålla och skala mandlen,blanda ihop till en deg.Låt gärna vila över natten 200gr tills dom är gyllenbruna,kanske 7-10 min? Dessa har jag gjort i säkert 10 jular och har nog misslyckats med HÖGST 5 musslor under den tiden. Jag vänder dom när dom är ganska varma,får dom svalna så går det inte. Är ett super gammalt recept.
    Tack! Ska spara detta och prova nästa gång!
  • virr

En fråga förresten, hur MÅNGA formar blir det av det receptet?

• Wilmis07

Ca 20-25 sr.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • gagge

jag brukar ha en braspanna med lite kallt vatten i där jag ställer ner dom med botten först så klart

sen tar jag upp dom och slår i botten med en träslev. Lossnar garanterat ALLTID!!!

Mina älskade två prinsessor!
  • Wilmis07
    virr skrev 2009-01-22 09:02:57 följande:
    OK! Tack!
    Glömde säga att jag "slår"dom upponedvända formarna i köksbänken,ibland får man ta i ganska rejält.
  • virr

Tack för fler tips! Det är ju så gott, jag vill verkligen kunna göra dem själv!

Svar på tråden Mandelmusslor/mandelformar, hur f-n få ut dem ur formarna?