• Saffy

Hur vanligt är det att man har mindre mjölk på kvällen?

Min kille är 7 veckor, och jag har hittills ammat honom sista gången inför natten kl 21. Men jag tycker inte att mjölken rinner till lika mycket som under dagen. HAr märkt det senaste veckan. Jag ammar ca var tredje timme under dagen, och visst blir det lite oftare framåt kvällen, men borde inte brösten anpassa sig efter ett tag? Nu funderar jag nästan på att ge honom tillägg på kvällen för att fylla honom. Samtidigt vill jag itne komma in i en ond cirkel med ersättningen.

Är det fler som har mindre mjölk på kvällen? Kan man påverka/åtgärda på nåt sätt?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att man har mindre mjölk på kvällen?
  • ElinOlsson

Det känner nog de flesta ammare igen. Barnet tuttar hela kvällen. Mjölken är väl tunnare då och de äter mer. Fullt normalt .

• BulanOchJag

Jag hade väldigt lite kvar på kvällarna. Det är ju när man sover som det produceras som bäst. Fick amma många ggr under nätterna också, han var väl fortfarande hungrig. Jag började med gröt på kvällen vid 5 månader.

• yava

Mjölken är både tunnare och mindre i mängd framåt kvällen tyvärr. Det gäller att dricka mycket för att få upp mängden och eventuellt pumpa mellan gångerna alt. amma ofta. Barnen laddar på nåt sätt inför natten och därav ammar man som en tok känns det som.
    Gå in på amningshjälpens hemsida och se om du kan hitta några tips där.
    www.amningshjalpen.se

• majmamma 08

Mjölken är tynnre kvällstid och som regel har man mindre då. Det byggs på under natten. Antingen kämpar du på och ammar så mycket du kan, eller så ger du ersättning till natten. Din son kan sova längre på ersättningen eftersom det oftast mättar bättre än bröstmjölken som är på kvällen. Rådfråg med din BVC om du vill ha mer tips på hur du ska göra.

• elink

de flesta har lite långsammare tillverkning av mjölk på kvällen. det är normalt och om din pojke växer som han ska är pigg och mår bra behöver du inte ge honom nåt tillägg (inte för hans skull i alla fall)

jag ammade tätare på kvällen under hela amningsperioden (ammade tills hjalmar var 11 månader, helammade till sex månader) han fick aldrig ersättning.

att du har mindre (eller inte mindre utan tunnare) mjölk på kvällen har jag för mig beror på hormonerna i kroppen på nåt sätt. att "mjölkbildarhormoner" utsöndras mer när du sover. jag hade bättre mjölkproduktion när jag sov middag med hjalmar.

• BulanOchJag

jag hade inte bara tunnare mjölk, mina tuttar var som urvridna disktrasor på kvällarna. men sova mer är lösningen.

• Saffy

Det är lite det jag menade. Det är inte bara det att mjölken möjligtvis är tunnare, brösten är liksom inte ens fulla på kvällen. Och jag har inte nån snuttandes bebis. Men han sover faktikst bra, så det verkar som han får i sig mat ändå. Men visst skulle jag vilja ge honom mer mat. Får nog sova lite mer helt enkelt.. Tack för era svar och råd!

• Bliglin

Jag upplever inte alls att brösten är tomma eller att mjölken är tunn heller för den delen. Men så äter jag och dricker som en häst också. Eller så beror det på något annat.
    Men, som sagt, jag har nästan mer mjölk på kvällen än vad jag har på morgonen om jag inte varit uppe och ätit under natten... (vilket jag oftast gör )

Svar på tråden Hur vanligt är det att man har mindre mjölk på kvällen?