• Anonym (njure?)

har du/har haft njurproblem av något slag?

Jag har den senaste tiden haft ont, högt upp i ryggen, djupt sittande svidande brännande känsla, inte jätteont men molvärker i princip hela tiden, och har fått för mig att det kan handla om njurproblem,(kan ju handla om nåt annat förstås), nån som känner igen sig?
    Ja jag ska naturligtvis kontakta vc, men lite funderingar så här på kvällskvisten...

• Svar på tråden har du/har haft njurproblem av något slag?
  • Anonym (njure?)

någon?

• 91an

När jag har haft mina njurstenar har det börjat med en molande värk i midjehöjd ungefär. Njurarna sitter ju inte så högt upp...

• 91an

Hur länge har du haft ont förresten?

• Anonym (njure?)

Tack för ditt svar!
    ca 2 veckor med konstant ont i princip, men har haft liknande känningar tidigare då och då. Trodde att njurarna satt rätt högt upp, när det gäller njursten så beror väl smärtan på var "stenen" sitter?

• 91an

Att det gör ont när man har njursten beror på att stenen sitter i vägen i urinledaren när urinen transporteras från njuren till urinblåsan. Vad som då händer är att urinen inte har någonstans att ta vägen och det resulterar i att njuren sväller och det är detta som gör hur ont som helst. Alltså det är inte stenen i sig som gör ont...
    Direkt när stenen flyttar lite på sig och släpper förbi urinen försvinner smärtan.
    Jag tror inte att det är en sten i ditt fall med den lilla erfarenhet jag har av mina egna stenar...
    Ring sjukvårdsupplysningen och hör vad de har att säga!

Lycka till!

• Anonym (njure?)

91:an: tack för dina svar.
    jag hajar, ska naturligtvis kontakta nån vårdinstans men undrade om liknande erfarenheter, känns inte jätteakut.

• Anonym (pyelo)

Är värken konstant? Blir det värre när du druckit mycket? Jag har haft magproblem i hela mitt liv men när jag fick en njurbäckeninfektion så kollade de min njure och det visade sig att jag hade en medfödd föträngning. Den gjorde så att om jag drack mycket (eller drack ngt som ger mycket urin, öl t.ex) så klämdes urinledaren och det blev stopp i njuren. Jag säger bara AJ AJ AJ. Jag brukade bli tvungen att gå och lägga mig och ligga still i några timmar så kunde det släppa. Inga värktabletter hjälpte. Jag kopplade dock aldrig att det var njuren, det gjorde ju ont i hela magen tyckte jag. Fast det brukade börja med typ ryggvärk, som om jag sträckt mig.
    Jag opererades för två år sen och nu är jag bra!

• Anonym (njure?)

pyelo tack för ditt svar.
    Jag har också periodvis mycket problem med magen, kraftig hals/bröstbränna t.ex. och har tolkat dessa ryggsmärtor som en del av det, men nu har hals/bröstbrännan nästan försvunnit men ryggkänningarna kvarstår. Jag tycker nog snarare att jag får mer problem vid vätskebrist. Jag behöver inte ligga ner för smärtan, men den gör sig påmind hela tiden, känns lite svullet tungt fanns på insidan (?)
    Drar mig för att ringa min vårdcentral för de är så jävla dryga, och jag har varit där ett par gånger under hösten med förkylningssymptom som aldrig går över....Samband?

• Anonym

Jag fick en urinvägsinfektion som gick upp i njurarna...

• Anonym (njure?)

Anonym: ok hur kändes det?

• Anonym (inlägg 9)

Ja, det gjorde ont i ryggen och magen... svårt att förklara, men det var orsakat av en urinvägsinfektion som gått för länge med och sedan orsakat infektion i njurarna, vilket är farligt. Fick ta en antibiotika o sedan var det borta... Varför tar du inte o kollar upp dig? Inte bra o gå omkring med nåt, kan ju vara nåt farligt.

Svar på tråden har du/har haft njurproblem av något slag?