• Anonym (Förrvirrad)

Förstoppad och linfrön

Jag har blivit förstoppad
    Ringde min BM i dag och frågade vad jag skulle göra.
    Hon tipsade om linfrön i vatten.
    Nu har jag lagt linfrön i vatten som jag skall ta i morgon.
    MEN hur?
    Skall jag bara ta linfröna eller skall jag dricka vattnet med linfröna i??

Förrvirrad!

• Svar på tråden Förstoppad och linfrön
  • hipponk

Ät grät med linfrö i det gör jag! alltså havregryn och linfrö och in i micron och tjohej så är det klart!

• manco

jag hade linfrön och psyllisfrön (stavning??) i filen, det funka kanon för mig!

• Zixi

Tanken är att man ska dricka hela sörjan men det är inget vidare trevligt. Tycker att det är bra mycket trevligare att äta fröna som de är och dricka lite vatten till. Det är viktigt med vätska för annars får fröna omvänd effekt.

Ta som vana att äta en tsk linfrön till frukost varje dag så ska du se att du får fart på magen

• Joi

Det är bättre mot förstoppning att lägga linfröna i vatten, så de bildar riktigt mycket geléämne. Ta typ 1-2 dl vatten i ett glas med 1-2 msk linfrö, ställ i kylskåpet över natten och svep vattnet och linfröna på morgonen. Naturligtvis är det bra att ta lite linfrö i morgongröten eller på filen, speciellt i förebyggande syfte. Lycka till!

• Anonym

Ännu bättre om du tar krossade linfrön, de bearbetar magen bättre. Hela frön åker bara rakt igenom...

• Zixi

Anonym skrev 2009-01-21 22:04:02 följande:

Ännu bättre om du tar krossade linfrön, de bearbetar magen bättre. Hela frön åker bara rakt igenom...
    Det är lite poängen att de ska åka rakt igenom *ler*
  • Anonym (Förrvirrad)
    Svar på #4
    så jag kan alltså ta 1 tsk linfrön i munnen och sen svälja dom hela med ett glas vatten?
    Och sen kan jag även göra havregrynsgröt och ha i fröna som dom är när gröten är färdig?Fungerar det med mannagrynsgröt med?
  • Euforia

Jag äter mina uppblötta linfrön som de är, direkt med sked. De är inte direkt goda men är lätta att svälja ner. Det tar ju bara nån sekund.
    Om du blandar dem i mat (och tuggar som du ska) tuggas de sönder och då blir de inte lika effektiva ur det avseendet du söker (däremot bättre för veganer som behöver få i sig omega 3).

Ta inte för mycket linfrön, för då bildar det skadliga ämnen (som kan ge neurologiska skador). Max 2 msk gäller.

• Anonym (Förrvirrad)

Euforia skrev 2009-01-21 23:44:24 följande:

Jag äter mina uppblötta linfrön som de är, direkt med sked. De är inte direkt goda men är lätta att svälja ner. Det tar ju bara nån sekund.Om du blandar dem i mat (och tuggar som du ska) tuggas de sönder och då blir de inte lika effektiva ur det avseendet du söker (däremot bättre för veganer som behöver få i sig omega 3).Ta inte för mycket linfrön, för då bildar det skadliga ämnen (som kan ge neurologiska skador). Max 2 msk gäller.
    Hur länge blöter du upp dom?
    Dricker du vattnet med?
    Eller tar du bara upp fröna och sväljer dom?
  • Styrdans

Lägg dem på filen. Jag har linfrön i min musli. Det är gelén som bildas på skalet i kontakt med vatten som verkar lösande. Antagligen för att skydda fröt från att smältas av nån gräsätares magsyra. Om man vill åt nyttigheterna inuti fröet bör det vara krossat eller noggrant tuggat.

Svar på tråden Förstoppad och linfrön