• Bebbe2006

Var köper jag brandsläckare till lägenheten?

Tänkte införskaffa brandsläckare, och tror att skumsläckare för både a-och b klass är bästa alternativet.

Var köper jag den?

Vill helst slippa frakten, så jag tänkte inte köpa på nätet.

Någon som har tips på något bra köpstäle eller kanske på någon specifik släckare?

• Svar på tråden Var köper jag brandsläckare till lägenheten?
  • Motljus

Din försäkringsgivare säljer brandsläckare.
    Tillexempel har vi köpt alla våra brandsläckare från länsförsäkringar.

• Motljus

Ring iallafall och har med ditt försäkringsbolag för det är någon märkning som brandsläckarna måste ha. Finns inte på en del släckare från bland annat Netto och sådana affärer.

• Matilda 1

På Mio har dom brandsläckare i olika färger, krom, svart eller vitt. Har ingen koll på märkningen, men snyggare kan inte brandsläckare bli.

• Emilia123

Om du bor i lägenhet, så säljer antagligen ert bostadsbolag dom. Det gör vårt i alla fall.

• Alle

Man brukar kunna köpa renoverade släckare till bra pris. De är genomgågna och godkända, ofta kan man få tag på sådant via sitt försäkringsbolag.

Till villa och lägenhet rekomenderas en pulversläckare om minst 6 kg.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Bebbe2006

När använder man brandfilt?

Tack för att ni svarar. Jag vill veta så mycket som möjligt om brandsläckare. Jättebra att ha, men jag har inte fattat det förrän nu.

• Ejris

pulver ska du köpa!
    det kan du köra på vad som än brinner!!

vatten kolsyra skum då får du inte köra på El!! livsfarligt!

• Gemini1

Kan rekommendera K-rauta som tillhandahåller Nordic-släckare (ingår i Prestokoncernen) för mycket rimliga priser. Finns även paketpriser med släckare + en brandfilt, tillägget för en brandfilt är då mycket låg.

Sonderade terrängen rejält innan köp men K-rauta var helt utan konkurrens.

Nordic är enl. uppgift svensktillverkade dessutom:

www.crossroads.se/Archive/Documents/Nordic%20Handbrandsl%C3%A4ckare.pdf

En 6 kg pulver är vad jag skulle rekommendera till dig.

Glöm inte att komplettera med några fräscha brandvarnare. Där har jag också undersökt vad som erbjuds på marknaden. =) Kan faktiskt rekommendera Clas Ohlson här, har mycket bra paketpriser (2-pack) på sina optiska som såväl joniska brandvarnare. Som även har fått bra betyg i tester.

Lycka till.

Mvh:
    Thomas

• Gemini1

Försäkringsbolagen uppskattar att brandsläckare finns att tillgå. Men för säkerhets skull kan du kontrollera med dem att de täcker kostnaderna för sanering och ev. ersättning av andra skador till följd av att man har tömt en pulversläckare. Detta då det är ett finkornigt pulver det handlar om.

En liten kostnad för sanering är ju ingenting för bolagen att betala i jämförelse mot att en byggnad skulle brandskadas rejält t ex. Men släckaren kan också lösa ut av misstag av olika anledningar, vad gäller då? Bra att höra sig för iaf vad som gäller. Kan ju finnas något oseriöst bolag som har tvivelaktiga klausuler kring detta.

• Gemini1

Där finns Nordic-släckare också:
    www.safetystore.se/store/

Detta paket kostar där 995 kr.

Exakt likadan släckare/brandfilt finns hos K-rauta för runt 700 kr mindre. Räkna in en brandvarnare också för ca 100 kr, så blir det runt 600 kr billigare. Vissa har verkligen ockerpriser i denna bransch. Sedan tillkommer frakt på 149 kr hos safetystore.se.

Om jag inte missminner mig kostade min släckare 349 kr med brandfilt. 299 kr utan. Det är tokbilligt. Dessa var hösten -08.

• Gemini1

Detta var hösten -08, menade jag. =)

• Gemini1

De säljer även designade prylar fån nedanstående företag för de som tycker sånt är viktigt:

www.fireinvent.se/

• Motljus

Jag har för mig vi fick betala runt 200 kronor för brandsläckare när vi köpte av länsförsäkringar vintern -07. Jag har iof för mig att de hade någon slags kampanj då.

• Calexico

Ikea har 2 kg pulversläckare för 199 kr och 6 kg pulver för 349 kr om jag minns rätt. Länsförsäkringar kräver 6 kg för sänkt premie (och brandvarnare och brandfilt).

• Motljus

Nu har sambon förklarat för mig vad Länsförsäkringar kräver:
    -6 kg ABC pulversläkare, Effektklass 43A 233B C.
    Den är av märket kidde.
    Det ska finnas tryckbegränsningsventil eftersom annars kan den explodera när den blir upphettad, som tillexempel vid brand.

• Bebbe2006

Det blev en 6 kilos ABC pulver från Nordic med brandfilt. 349:- totalt på K-Rauta.

• Gemini1

Se där, då kom jag ihåg rätt ang. priset. =)

Svar på tråden Var köper jag brandsläckare till lägenheten?