• Crista

Öroninflammation - antibiotika eller ej?

Min dotter (tre år) har fått öroninflammation, och läkaren skrev ut Kåvepenin, men påpekade också att man endast vinner sex timmar med behandlingen. Han menade alltså att det läker ändå, och att antibiotika endast förkortar förloppet. Han sade dock att om barnet är mycket påverkat av inflammationen ska man behandla ändå.

Jag tvingade i min dotter första dosen i går kväll, och hon var fruktansvärt ledsen och höll på att kräkas - och detta ska jag nu göra tre gånger om dagen i fem dagar... Vill inte. Borde jag? Eller ej? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Öroninflammation - antibiotika eller ej?
  • VärstaGrymmaTjejen

Har varit i samma sits och jag tvingade i dottern det, men det var för att hon var mycket påverkad, hade ont som fan och hög feber.
    Det stämmer som läkaren säger, man behandlar inte alla öroninfl. med antibiotika längre. Barn brukar de oftast skriva ut till, men inte vuxna.

There are two kinds of people,those who likes me,and those who can go to hell
  • SaramedM

Har du börjat ge har du inget annat val än att fortsätta ge, man ska aldrig avbryta en kur

• pritt

Jag hade definitivt gett det. Om man inte behandlar kan det komma igen och igen. Till sist blir det kanske rör i öronen som min dotter fick!

• Tant Green

Min tjej hade öroninflammation för första gången förra veckan (hon är 3,5 år) och vi valde att försöka utan penicillin eftersom det ändå brukar vara helt omöjligt att få i henne det (hon bara spottar ut eller kräks upp det...).

Läkaren sa bara att om febern gick upp igen (hon hade bara hög feber ett par dagar innan de började göra ont i öronen) så skulle vi komma tillbaks och få penicillin, annars skulle det förmodligen gå över ändå, och det gjorde det. Efter 4 dagar hade hon inte ont längre, men hon var hemma från dagis 6 dagar för säkerhets skull.

• Tant Green

Hon fick alltså nässpray (för att lätta på trycket i örat) och alvedon (för att slippa ha ont) istället.

• strojes
    Crista skrev 2009-01-22 09:02:16 följande:
    Min dotter (tre år) har fått öroninflammation, och läkaren skrev ut Kåvepenin, men påpekade också att man endast vinner sex timmar med behandlingen. Han menade alltså att det läker ändå, och att antibiotika endast förkortar förloppet. Han sade dock att om barnet är mycket påverkat av inflammationen ska man behandla ändå. Jag tvingade i min dotter första dosen i går kväll, och hon var fruktansvärt ledsen och höll på att kräkas - och detta ska jag nu göra tre gånger om dagen i fem dagar... Vill inte. Borde jag? Eller ej? Hur hade ni gjort?
    Be om tabletter istället. Dela tabletterna i småbitar och så låter du din dotter vara med och varva sylt och tabletter på en sked "baka tårta" och ha nån god dryck till hands som hon kan dricka efteråt och nån muta. Detta funkade iaf med vår dotter när hon fick kåvepenin. Mutor är tillåtet när man ska ge penicilin.
    Och så finns ju kåvepenin med jordgubbssmak som är lite godare.
  • Crista

Tack för alla era tips! Jag valde att avbryta, trots att jag vet att man inte får. Men jag tänker att EN liten dos inte kan förstärka resistensen hos de förhatliga små bakterierna. Dottern led verkligen av medicinen, och jag ville inte göra detta mot henne tre gånger om dagen i fem dagar. Till saken hör att hon redan dagen efter läkarbesöket var feberfri och fri från smärta.

• strojes
    Crista skrev 2009-01-25 13:42:39 följande:
    Tack för alla era tips! Jag valde att avbryta, trots att jag vet att man inte får. Men jag tänker att EN liten dos inte kan förstärka resistensen hos de förhatliga små bakterierna. Dottern led verkligen av medicinen, och jag ville inte göra detta mot henne tre gånger om dagen i fem dagar. Till saken hör att hon redan dagen efter läkarbesöket var feberfri och fri från smärta.
    Glöm inte att göra återbesök hos läkare om några veckor för att se så öroninflammationen har läkt ut ordentligt.
    Det är inte alla läkare som kommer ihåg att säga det vid besöken. Har varit med om det själv flera gånger.
  • Crista
    strojes skrev 2009-01-25 16:00:41 följande:
    Glöm inte att göra återbesök hos läkare om några veckor för att se så öroninflammationen har läkt ut ordentligt. Det är inte alla läkare som kommer ihåg att säga det vid besöken. Har varit med om det själv flera gånger.
    Just det ja! Tack för påminnelsen!
Svar på tråden Öroninflammation - antibiotika eller ej?