• Niccipicci

Magsjuka...luftburen eller kontaktsmitta?

Har fått för mig att magsjuka endast smittar genom kontakt ex om man handskas med sjukt barn.

Men nu har jag hört att det smittar innan sjukdomen bryter ut. Då är den luftburen då också eller?

• Svar på tråden Magsjuka...luftburen eller kontaktsmitta?
  • Basses mamma

Om jag inte är helt ute och cyklar så är den bara luftburen just när någon kräkts/ haft diarré. Dvs kan smitta via luften om man går in på toaletten precis efter någon med magsjuka varit där och "gjort sitt". Men om det smittar innan man ens fått symtom, det vet jag inte.

• SaramedM

kontaktsmitta men det krävs väldigt liten mängd för att man ska bli sjuk
    Tex om någon har på händerna,tar i ett handtag, du tar i handtaget osv

• Jesster

Luftburen är den inte, men det smittar genom små, små droppar av vätska som kan flyga omkring i luften.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Evangeline72

Smittvägar
    Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare är det därför bra att stanna hemma från arbete/skola 1-2 dagar efter att du inte känner av symptom.

Direkt/indirekt kontakt med smittad person. Noroviruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande.
    Genom mat som hanterats av smittad person.
    Råa skaldjur eller mat som inte har upphettats tillräckligt.
    I sällsynta fall genom dricksvatten.
    källa:netdoktor

• tildasplace

Vad jag har hört via jobbet så är det både kontakt och luftburet. Sprita toalett, spolknapp och vattenkranen, dörrhandtag. Sen att torka golven ofta, för där "faller" dom luftburna bakterierna ner, så är rutinerna i vården här där jag bor iaf.

• tildasplace

Jesster skrev 2009-01-22 09:13:48 följande:

Luftburen är den inte, men det smittar genom små, små droppar av vätska som kan flyga omkring i luften.
    ja vad är det då? om inte luftburen smitta???
  • SaramedM

tildasplace; luftburen är den om jag andas på dig och du blir sjuk
    För att partiklarna ska komma ut så är måste jag kräkas och då flyger de omkring

Jämför med halsfluss som är luftburen, finns i luften jag andas ut

• tildasplace

om du andas ut så är det ju så klart små partiklar av vätska i din utandningsluft..??

• mandelblomma

Basses mamma skrev 2009-01-22 09:14:15 följande:

Hittade den här länken: www.vardguiden.se/templates/Article.aspx tydligen smitta innan man blir sjuk ändå.
    nej det kan man inte...alltså inte genom att bara vara tillsammans i utandningsluften.
    OM man däremot ex har viruset i avföringen så kan man genom dålig handhygien efter toalett besök föra vidare det.

Man får jobba inom vården till och med om man har sjuka familjemedlemmar hemma.
  • Niccipicci

Ok. Lite klokare blev jag i alla fall. Då ska man ju bara veta vad för slags magsjuka man har...
    Står att vinterkräksjukan börjar hastigt med magont och kräkningar. Jag tycker ju att all magsjuka gör så..hmm...

Svar på tråden Magsjuka...luftburen eller kontaktsmitta?