• Barletta

Chrysler Grand Voyager med bilstolar

Vi funderar på att köpa en större familjebil, typ Chrysler Grand Voyager. Vi har tre barn, de två minsta sitter i bakåtvända bilstolar. Vi har även hund. Hur har ni placerat bilstolarna ni som har en sådan? Finns det någon annan liknande bil som ni tycker är bra? Fungerar det bra med de fällbara stolarna? Hur mycket bensin drar den blandad körning? Vad är det för för/nackdelar med bilen? Jag vill ha alla tips och synpunkter.
    Vad jag har föstått så får en bakåtvänd stol sitta där bak (om båda sitter i mitten går det inte att gå förbi dem för att komma längst bak). Fungerar det bra med en bakåtvänd stol längst bak? Finns det bra fästställen för remmarna?

• Svar på tråden Chrysler Grand Voyager med bilstolar
  • Barletta

Är det verkligen ingen som har en sådan här (eller liknande) bil?

• Angelven

Ni kanske får flera svar om ni frågar i "motor" istället

Själv har jag en Peugeot 807 - den skulle fungera utmärkt med exempelvis 3 bakåtvända bak (inte längst bak, det får man inte) och fungerar också med framåtvända.

Fördelen är väl att den drar mindre (Och inköpspriset på en ny!)

• norgesessan

Vi har funderat på den....Isåfall hade vi satt ett bakåtvänt barn i framsätet (kopplat ut airbag) och ett i mellansätet, sen ett bakerst (sonen som kommer att vändas i höst någon gång.)
    Jag vet inte om jag tänker logiskt, men det känns läskigt att ha ett bakvänt barn bakerst vid en krock....(med tanke på bakrutan). Det är synd det inte går att komma sig in där bak med båda bakåtvända stolarna i mitten. det hade varit det bästa.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • norgesessan

Varför får man inte ha stolen längst bak? GÄller det bara er bil, eller alla 3 rads bilar?

• Bettanspettan
    Svar på #4
    Chrysler kopplar INTE ut airbagen i sina bilar. Vi har en grand voyager som vi nu ska sälja och vi ringde runt till alla återförsäljare o verkstäder o fick samma besked. Så vi hade vår lille i den första kaptensstolen bakom passagerarframsätet. Eftersom vi inte monterat in nån större bilstol i den kan ja tyvärr inte ge nåt bra svar till TS. Våran är en AWD så den drar säkert mer än en vanlig, men på långkörning fick vi ner den 2till 0,9 l/milen, vilket ja tycker är fantastiskt för en så stor bil.
    Anton -991105 Adrian -020117 Oskar -080315
  • norgesessan

Jo, det gör dom, 3000 skulle det gå på, har kollat upp.

• norgesessan

frågade sambon med, han ringde merchedes/chrysler i Malmö och fick det priset.

• Bettanspettan
    Svar på #7
    Oj vad konstigt, här i västergötland sa dom nej överallt hos Chrysler..
    Anton -991105 Adrian -020117 Oskar -080315
  • Angelven
    norgesessan skrev 2009-01-24 10:43:49 följande:
    Varför får man inte ha stolen längst bak? GÄller det bara er bil, eller alla 3 rads bilar?
    Det gäller 807/C8/Ulyssé - den är inte godkänd för bakåtvänd bakerst - skulle gissa på att det är mängden glassplitter i en krock bakifrån som blir problem....
    Står i manualen vilka platser som är ok.

807'an har nycklad urkoppling av airbagen.

Har du funderat över att ha ett barn fram, 2 i mitten (mitten+sida) och så borttagen stol, en stol bak för en vuxen (bakom de två bakåtvända...)

Typ så här:

Förare.....Bakåtvänd Fram

TOM Bakåtvänd Bakåtvänd

TOM Utrymme VUXEN

Man sitter BRA längst bak, jag har själv gjort det flera gånger, det är samma stol som i mitten...
  • norgesessan

I grand voyager är det två säten i mitten och tre bak, det gick visst att sätta tre säten i mitten med. Vi behöver bara ha 2 bakåtvända stolar...(planerade inte byta bil innan ettan vändes). Har dock kommit på att vi väntar med att planera vidare tills tvåan också vänds, då blir det två i bältesstolar, i baksätet gissar jag, en i bakåtvänd stol i mitten, jag, och sen sambon själv där framme...Det är om 2-3 år..Så behöver man inte hålla på med att koppla ut airbag med mer...
    Då kommer vi isåfall köpa en ny bakåtvänd bilstol med stödben som klarar av 25 kg. Har inte det idag..(Har en med stödben som klarar 18 kg i baksätet, samt en som klarar 25 överallt, men utan stödben...Litar inte personligen på utan stödben bak.)

• MajaMaria79

Jag har forskat lite i det här och det verkar som att det finns lita olika modeller på voyagern. Antingen en sex sits, med 2 fram, 2 i mitten och 2 bak.
    Eller 2,2 och sedan 3 längst bak.

Kanske varierar det med årsmodell, men jag tror även inom årsmodellerna.

• Angelven

Njae 2+2+2 brukar kallas kaptenssäten - det går att få på de flesta minibussar. Då är alla säten ungefär

2+3+2 är väl vanligare. 2+2+3 var lite udda (*åsikt*) och 2+3+3 går att få också.

Det är en fråga om hur du beställer din minibus

• MajaMaria79

Angelven skrev 2009-01-25 09:51:44 följande:

Njae 2+2+2 brukar kallas kaptenssäten - det går att få på de flesta minibussar. Då är alla säten ungefär 2+3+2 är väl vanligare. 2+2+3 var lite udda (*åsikt*) och 2+3+3 går att få också.Det är en fråga om hur du beställer din minibus
    Okej, vad bra då vet jag hur det ligger till Jag tyckte det där var ganska rörigt innan.
Svar på tråden Chrysler Grand Voyager med bilstolar