• Mejasmorsa

Sambal oelek vs röd currypasta

Jag har fått ett recept på en kycklingsrätt som innehåller
    sambal oelek. Jag har ingen sambal hemma men jag har röd curry pasta. Är det stor skillnad på dessa två, känns ju som att curryn skulle passa rätt bra till kycklingen också..

• Svar på tråden Sambal oelek vs röd currypasta
  • Hallonmun

Ja det är ju inte alls samma smak, men det innebär ju inte att man kan byta ut det.

• mosterYster

Har du NÅGON typ av chili hemma? Sås? Pasta? Färsk? Pulver?

• War

mosterYster skrev 2009-01-22 10:58:19 följande:

Har du NÅGON typ av chili hemma? Sås? Pasta? Färsk? Pulver?
    Check, check, check och check.
  • Ekorrfamiljen

Röd curry är ju curry medan Sambal oelek är chili. Så, ja det är skillnad, men som de andra sagt så kanske det inte är en nackdel att ändra lite i receptet där.

The confused squirrel strikes again...
  • Mejasmorsa

Okej, jag ahr inte så bra koll på de där starka sakerna.
    Kanske satsar på currypastan ändå så slipper jag handla..

mosterYster: japp, currypasta men inte sambal som det står i receptet.

• Ekorrfamiljen

Vad innehåller den röda currypastan mer då? Tänkte köpa igår, men jag får vänta till lönen kommer.. Som sagt, Sambal är ju i princip bara chili så det är ju det man ska ersätta den med i första hand.

• War

Tror dessutom att jag har 2-3 sorters färsk chili i kylen.

Och ja, jag har 3 sorters färsk currypasta i olika färger samt pulver.

• Mejasmorsa

mosterYster: läste visst fel..chili frågade du om ja. Jag har cayennepeppar hemma men det är la inte riktigt chili kanske. Jäklar så lost jag var på det här da

• Mejasmorsa

Ekorrfamiljen skrev 2009-01-22 11:02:59 följande:

Vad innehåller den röda currypastan mer då? Tänkte köpa igår, men jag får vänta till lönen kommer.. Som sagt, Sambal är ju i princip bara chili så det är ju det man ska ersätta den med i första hand.
    ingridienser i curry pastan: citrongräs, galanga, chili och vitlök bla så det är ju iaf lite chili i
  • k girl

Currypasta är ju en kryddblandning, med chili och andra kryddor (typ koriander, vitlök, salt, spiskummin, svartpeppar). Sambal oelek är ju i princip salt och röd chili. Om det passar att byta eller inte skulle jag nog vilja påstå beror på receptet i övrigt, men har du färsk chili hemma kan du mixa dem med lite vatten och salt och använda din egen sambal...

• mosterYster

War skrev 2009-01-22 11:03:31 följande:

Tror dessutom att jag har 2-3 sorters färsk chili i kylen. Och ja, jag har 3 sorters färsk currypasta i olika färger samt pulver.
    Bra för dig men det hjälper knappast TS... Jag har själv en skitstark och god färsk chili hemma nu, jag hittade den på en Frischmarkt! Blir också lycklig när jag kommer över färsk habañerochili.

TS: har du cayenne så skulle jag nog ändå ta det i stället för röd currypasta. Dosera försiktigt till önskad hetta (för mig blir det... 1/3 burk, haha)
  • mosterYster

Hope and shine skrev 2009-01-22 12:07:30 följande:

mosterYster: haha 1/3 burk ja..det skulle nog min halsbränna må riktigt bra av
    Hm, ta det lugnt med cayennen och drick mjölk till maten
  • Ekorrfamiljen
    War skrev 2009-01-22 11:03:31 följande:
    Tror dessutom att jag har 2-3 sorters färsk chili i kylen.Och ja, jag har 3 sorters färsk currypasta i olika färger samt pulver.
    Kan du inte dela med dig till TS då?
  • Mejasmorsa

Ekorrfamiljen skrev 2009-01-22 18:48:26 följande:

Kan du inte dela med dig till TS då?
    Ja det borde ju gå att maila över på något sätt
Svar på tråden Sambal oelek vs röd currypasta