• la79

Spjälsäng 115 cm lång???!

Ngn som vet om det finns någon spjälsäng som är 115 cm lång? Har det en aning trångt hemma. Vore så tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Spjälsäng 115 cm lång???!
  • Mumin75

Hmmm... Den sängen vi köpte på IKEA 2007 (hensvik) är 116 cm från kant till kant och bäddmåttet är ca 113-114 cm... men nu när jag kollar på IKEAS hemsida står det att länden på denna sängen är 123 cm och bäddmåttet är 120 cm.

Dom måste ju ha ändrat storlekarna på deras sängar då för jag har för mig att alla spjälsängar hade samma mått när vi köpte vår... vi köpte även vår madrass där som är för liten till en vanlig spjälsäng med standardmåttet 120x60.

• SABL

Vet inte av någon, men jag har kompisar som har byggt om spjälsängen. Dom fick då också skära madrassen mindre och knyta spälskyddet omlott. Det gick jättebra och var tydligen lätt som en plätt.

• Tjenne

Ikea har mycke riktigt gjort om måtten dom var tidigare 55-112 i bäddmått å nu e dom 60-120. Skulle köpa ny madrass till vår säng förra veckan den är köpt -06 å fick då långnäsa finns inga madrasser till sängarna längre tyvärr.
    Så leta en begagnad köpt senast -07 så har du måttet, fick även tips om att babyproffsen hade dessa mått eller så va de bara på madrassen.....
    Lycka till.

*Jenne-970412* *Hampe-991210* *Hugo-060703 *Pyret-090420*
  • pp08

storleken på spjälsängar är nu EU anpassade, och de flesta (nya) som säljs nu har bäddmått 120x60cm.

Köper du en begagnad med avvikende mått, se till att du få med matrass i rätt mått (annars kan det bli besvärligt)

• Mumin75

Så dumt... bara hoppas att man inte kommer behöva köpa ny madrass någon gång då. Vi kände oss så säkra när vi köpte den sängen... att om man någon gång skulle behöva ny madrass så har man ju inte så långt till Ikea... men då kan man ju stå där med långnäsa som du skriver. Man tycker ju att dom borde ha kvar madrasser som beställningsvara för alla dom som köpt sängar med de gamla måtten.

Tjenne skrev 2009-01-22 12:40:32 följande:
    Ikea har mycke riktigt gjort om måtten dom var tidigare 55-112 i bäddmått å nu e dom 60-120. Skulle köpa ny madrass till vår säng förra veckan den är köpt -06 å fick då långnäsa finns inga madrasser till sängarna längre tyvärr.Så leta en begagnad köpt senast -07 så har du måttet, fick även tips om att babyproffsen hade dessa mått eller så va de bara på madrassen.....Lycka till.
  • MittNyaJag

Vi har en gammal spjälsäng och den är 115x55.
    Vi köpte ny madrass på babyproffsen så det finns "små" madrasser att köpa nu oxå.

Svar på tråden Spjälsäng 115 cm lång???!