• bluerose

Vilken Hundras skall jag välja?

Hjälp, har länge funderat på att skaffa hund, men vet ej vart jag skall börja, vilken ras skall man välja. Jag själv e lugn, stresstålig. Min familj består av mig min man o våran dotter på snart 5 år, vi har även två katter som skall fungera ihop med hunden. Hunden skall till största delen vara min, har planer på att ta med till jobb, jobbar utomhus, viljan att åka mycket bil. Långa promenader men ingen annan övning mer en bara sällskap, och intresse av att vilja lära sig något. Någon som har några förslag?
    Tack!

• Svar på tråden Vilken Hundras skall jag välja?
  • hmcc

Finns massor av raser som passar in där.

Hur mycket pälsvård kan ni tänka er?
    Storlek på hunden?

• bluerose

Mellanstor hund, ja lite pälsvård, typ en gång iveckan, det e första hunden för mig, mina föräldrar har haft hund, men aldrig haft en egen.

• hmcc

Sheltie eller king charles spaniel.
    2 trevliga jyckar som är lätta och ha och göra med.

• bluerose

Jag har kommit in på schnauzer också e det helt galet?

• hmcc

Nej dom är trevliga :)

Dvärg gissar jag, (mellan har mer humör.)

• bluerose

ok låter bra, tack! Vi får se vad det blir, får läsa en massa först, men jag skall helt klart ha en hund!

• Kinya

Schnauzers är trevliga hundar som kräver att få jobba så kanske inte det bästa valet om du inte vill att hunden ska få jobba.

Överhuvudtaget så behöver ALLA hundar jobba, både fysiskt och mentalt, för att må bra och fungera utan olater. Men se till att du inte skaffar en ras som är framavlad för att jobba för de kräver generellt sett mer. Prata med uppfödare till olika raser, skriv gärna ett mail där du presenterar dig själv, din familj och vad ni kan erbjuda en hund. Så får uppfödaren säga vad h*n tror angående om rasen passar er eller inte. De känner ju sina hundar bäst. Uppfödaren kan också hjälpa er välja ut den valpen i kullen som verkar mest lämpad för er. Ni ska ju förmodligen inte ha den valpen med mest motor utan kanske den lite lugnare och det kan uppfödaren hjälpa er med.

Jag är uppväxt med Golden Retriever. Trevliga, lättlärda och oftast vänliga hundar MEN som alla andra hundar så behöver de jobba för att inte bli feta och uttråkade. Hårar dock mycket men behöver inte så mycket pälsvård, borstning när den fäller och klippning lite då och då. Men ska man inte ställa ut den så går det alldeles utmärkt att klippa den själv även om man inte är proffs.

Som sagt prata och träffa uppfödare av flera raser innan ni bestämmer er för vilken ras som passar just er. Och tänk mer på temperamentet och avelssyftet med rasen än på utseendet. En mindre söt hund med trevligt temperament är roligare att ha än en vacker hund som man inte klarar av.

• Uncia

finsk lapphund eller lite mindre mittelspitz om ni kan tänka er nån spets kanske?

• Woodcock

Uncia - är inte spetsar generellt ganska skälliga? Svärföräldrarna har en norsk älghund och en jämthund/laika och de gör inget annat än skäller, men det ligger ju i dem så det är inget att bråka så mycket om. Har haft en norsk buhund på kurs och den skällde också mycket. Kan dock inte spetsar så bra, bortsett från att de är fantastiskt fina att se på...

Mitt tips - gå till biblioteket och låna en rasbok. Läs på om alla raser som kan passa i storlek och päls. Sällskapsraserna verkar ligga nära till hands för er.
    En väninnan har skaffat en bichon havanais efter att ha haft en terrier och hon säger att de är oförskämt lättlärda! Mycket päls ja, men ska du inte ställa ut så kan man hålla den nerklippt.

Ett tips till - Sydskånska kennelklubben håller regelbundet i kurser som heter Konsten att köpa valp. Kanske din närmsta kennelklubb har något liknande? Via www.skk.se bör du kunna hitta rätt klubb.

Lycka till - det är underbart med hund!!

Svar på tråden Vilken Hundras skall jag välja?