• Sea star

Hur lång tid sitta i bärsele åt gången?

Hejsan!

Vår lilla dotter på sex veckor diggar skarpt att sitta i BabyBjörn bärsele och det är ganska skönt för oss också eftersom man har händerna fria hemma att fixa med annat samtidigt som hon är nära.

Nu undrar jag om det är någon som sett några rekommendationer om hur länge så små barn ska max sitta i en sådan. Baby sitter ska de ju inte sitta i mer än en halvtimme åt gången, men gäller något liknande för bärsele?

Sea star

• Svar på tråden Hur lång tid sitta i bärsele åt gången?
  • LiBy75

Till mig sa sköterskan på BVC att de kan sitta där tills de själva säger till och blir gnälliga!

• Mamma till Maja

Jag tror att hon säger ifrån om hon blir trött i ryggen eller tycker det är obehagligt på något annat sätt. Om det vore direkt skadligt att ha dom länge i selen så skulle det finnas stora varningstexter och alla skulle veta om det.
    Vår Maja (snart tre månader) gillar också babybjörn selen och hon kan nog sitta i den i en timme i allafall. Om hon somnar lägger vi såklart ner henne. Använd du selen så länge lilltjejen gillar det!!

• skånetös i väst

Men den är ju inte bra ergonomiskt för ryggen. Kan de verkligen vara bra att ha barnet där länge? Det är ju skillnad på babybjörn och bärsjal, där barnet sitter mer riktigt med ryggen. Och barn vet ju inte vad som är bäst för dem. De reagerar ju bra på vad som känns skönt utan att veta konsekvenser.

Funderar bara. Inget jag vet med säkerhet. Det enda jag tror mig veta är att i bärsjalen kan barnet sitta längre. Då måste ju babybjörn ha en tidsgräns liksom. Eller?

• malinda1970

Hon kommer att säga ifrån själv när det blir för jobbigt.....

Svar på tråden Hur lång tid sitta i bärsele åt gången?