• Gröt

Önskar tips/hjälp inför flytt till Oxford

Mannen kommer att jobba vid Oxford University from okt -09 tom maj/juni -10 och flyttar dit hela familjen. Vi har en son som blir 5 år i sommar och kommer också ha en liten 6-månaders som jag ska vara hemma med. Hade tänkt fortsätta vara skrivna i Sverige och hyra ut huset här.
    Det blir många frågor;
    vart ska man bo? Inne i Oxford eller utanför (har tittat lite på Didcot/Adlington)
    Vi har tittat på 3bedroomhouses, vad ska man tänka på när man hyr möblerat?
    Skola för 5-åringen??? Privat eller kommunal? tror inte jag kommer att fixa att ha honom hemma hela tiden och så vill vi att han gärna ska lära sig engelska. Men välja bostad först eller skola först?
    Många av frågorna gäller förstås oavsett var i UK man bor, men det vore kul om nån med erfarenhet från Oxford ville hjälpa mig. (Jag har bott och jobbat i Hampstead, London för några år sen så jag är inte helt lost på NISnr, bankkonto och sånt men då hade jag inte barn och arbetsgivaren tog hand om många praktiska frågor.)
    Tack på förhand//Sara

• Svar på tråden Önskar tips/hjälp inför flytt till Oxford
  • Gröt

Please, nån som kan svara på någon av frågorna!? Jag läser förtvivlat i de andra trådarna om UK så länge....

• SkiptonMaria

Gröt skrev 2009-01-23 19:33:43 följande:

Please, nån som kan svara på någon av frågorna!? Jag läser förtvivlat i de andra trådarna om UK så länge....
    hej, har lite bråttom så det blir lite kort tyvärr! Men välj skola först! I mitt tycke så är det inte värt pengarna med privat skola när de går i "låg/mellan" stadiet, kommunala är mestadels bra, men vore ju trist om ni hittade ett hus som ni tyckte om och så visade det sig att det var en skit skola...titta på Ofsteds hemsida på rapporterna, ganksa enkla att förstå, man brukar bara behöva läsa början för att få en ide om hur skolan är, tänk bara på att kolla datumet för inspectionen. nästa steg är att kolla direkt med skolan var deras gränser går för intagning, så ni inte hamnar precis utanför och då inte kommer in...

kan inget om oxford men allmänt om att hyra, tänk på att ofta är 3 bedrooms 2 stora och ett små sovrum, passar iofsig om ni har en liten, men kanske inte blir utrymme över för arbetsrum el dylikt, ofta inte några enorma skillnader i hyra mellan 3 och 4beds, inte utanför london iallafall. hyra möblerat, tänk på att ALLT ska finnas med i innehålls förteckningen, samt om det är något som ser dåligt/trasigt ut, ta photo på det och anmärk det till landlor eller letting agents så snart som möjligt.

glöm inte att skriva in er hos en GP!

Lycka till!
    ps, vart bor ni nu? nyfiken eftersom vi funderar på att flytta till sverige i ett år innan det blir dags för lill tjejen att börja skolan...
  • Gröt
    Svar på #2
    Tusen tack, jag fortsätter att läsa på, har förutom dessa trådar hittat några bra sidor på nätet om utlandsflytt, skolor osv. Väntar också på lite hjälp från mannens arbetsgivare med råd om praktiska detaljer, samt besked om vi kan få ekonomisk hjälp/stipendie för det är ju rätt dyrt i UK har vi upptäckt - att hyra hus, skola osv alltså.
    Hur är det med t ex husgeråd finns de med i hyra? Funderar lite på hur mkt vi ska ta med annars hemifrån. Det blir ju ganska mkt ändå att packa med sig....
    Vi bor i Västerås, inboxa gärna om du vill veta mer om stan, hyra vårt hus eller nåt
  • Gröt

SkiptonMaria skrev 2009-01-23 23:26:14 följande:
    [.titta på Ofsteds hemsida på rapporterna, ganksa enkla att förstå, man brukar bara behöva läsa början för att få en ide om hur skolan är, tänk bara på att kolla datumet för inspectionen. nästa steg är att kolla direkt med skolan var deras gränser går för intagning, så ni inte hamnar precis utanför och då inte kommer in...

PS "gränser för intagning" är det geografiska gränser eller vad då? Tänkte nog att vi skulle göra som du säger att välja skola först, kan olika skolor ha olika gränser?

• SkiptonMaria

Gröt skrev 2009-01-24 13:23:27 följande:

SkiptonMaria skrev 2009-01-23 23:26:14 följande:
    [.titta på Ofsteds hemsida på rapporterna, ganksa enkla att förstå, man brukar bara behöva läsa början för att få en ide om hur skolan är, tänk bara på att kolla datumet för inspectionen. nästa steg är att kolla direkt med skolan var deras gränser går för intagning, så ni inte hamnar precis utanför och då inte kommer in...PS "gränser för intagning" är det geografiska gränser eller vad då? Tänkte nog att vi skulle göra som du säger att välja skola först, kan olika skolor ha olika gränser?
    precis, gränserna är geografiska, och kan skilja sig väldigt mycket! ex, skolan som vi bor väldigt nära flyttade lokaler för ca 5 år sedan, men man flyttde inte den geografiska gränsen på samma sätt, dvs trots att vi bor nära den i antal meter så ligger vi ändå utanför intagnings gränsen! glöm också inte att en hel del skolor är church of england (CoE) och då har barn från "aktivt kristna" föräldrar förtur...detta trots att skolorna själva inte är speciellt kristna!

vad det gäller husgeråd så skiljer sig sånt från hus till hus, så kolla alltid innan...jobbigt, ja vet!
  • Gröt

Ja, vi kan ju inte direkt skryta med aktiv kristendom.... Har via en tidigare kollega till mannen fått lite fler tips, det känns jättebra, men det är ju mycket som ska fixas. Tänkte ta en timeout från allt runt utlandsflytten ett tag nu och koncentrera oss på lillasyskonet som skulle ha kommit för 2 dagar sen!

• Teda

Ett bra tips ar att kolla pa www.upmystreet.co.uk .. dar kan man lagga in postkoden for omradet du tittar pa och vips kommer det upp all mojlig information ( statistik ) allt fran brott till inkomster...darifran kan du oxa lanka till dessa ofsted rapporet som det pratas om. Generellt kan man saga att om en skola har bra betyg i ofsted sa ar det oftas ett bra omrade....

Lycka till!

Svar på tråden Önskar tips/hjälp inför flytt till Oxford