• Eldflamman

Ståbräda till 1,5-åring. Funkar det tror ni?

Vi väntar vår 3:a nu till sommaren, och diskussionerna här hemma går nu runt syskonvagn resp. ståbräda.
    2:an som kommer att vara ca 1,5 år när 3:an kommer, är en livlig krabat som redan nu visar tecken på att inte gilla vagnen något vidare. Han föredrar att krypa runt på marken, och jag gissar att han, när han sen lärt sig att gå ordentligt, hellre kommer att gå än att åka vagn.
    Så frågan är som rubriken lyder: Ståbräda till 1,5-åring? Funkar det tror ni?

/Eldflamman

♥Hannes 0407, Elias 0712 och 3:an BF 0906♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ståbräda till 1,5-åring. Funkar det tror ni?
  • Svanflikkan85

Nja osäker.... 1,5 år. Jag skulle defenetivt skaffa en syskonvagn.

• Lill Bästis

våran dotter är 18 månader och vi väntar lillasyster nu i februari, vi skaffade en syskonvagn då de i barnvagnsaffären rekomenderade att hon iaf skulle vra 2 - 2 2/1 för att orka några längre sträckor på ståbrädan.
    Samtidigt är det nog ganska skönt att ha vagn om man ska in i stan och inte vill ha ett barn springande överallt...
    Prova med ståbräda först annars och om inte dte går får ni ju bara köpa en syskonvagn..

Lycka till!

♥ Alicia 12 juli 2007 ♥ ♥ Pärlan BF 24 Februari ♥
  • Loco Madre

Nja, jag tror att det kan vara bra att kunna sätta 1,5 åringen i vagnen när han blir trött. Dessutom tror jag att det blir lättare att ha koll på honom när han sen börjar gå, ståbrädan kan han ju kliva ner från och rusa iväg hur som helst.

• Ärla Minou

Jag befann mig i samma situation som du. Jag säger så här...hur långa sträckor ska du gå med vagn och hur mycket tålamod och tid har du? Det kan bli lite jobbigt att få en 1,5-åring att stå "stilla" på brädan någon längre tid. Och svårt för dem att orka stå längre sträckor. Det blir lätt många små utflykter när de kliver av och en hel del trassel med att lyfta tillbaka. Försök ställ en 1,5åring upp på golvet när han/hon inte vill stå upp. Du vet hur de liksom rinner ur ens händer? Tänk dig att få en sån att stå på en liten bräda "under" styret. Kan gå jättebra om han tycker det är roligt. Kan bli skitsvårt om han hellre springer åt sitt eget håll och absolut ska av brädan.

• Niccita

Nej, det tror jag inte. Vi fick vår nr 2 när sonen var 1½.
    Hade vi inte haft vår syskonvagn då skulle vi inte kunnat gå nånstans.
    Vi skulle bara behöva springa efter sonen som rymt

• Skrik och Panik

En 1½ åring är i mina ögon nästintill en bebis. De allra flesta behöver sova fortfarande, har inte alltför mycket ork i sina små ben och kan trilskas rätt regält.

Kan vara skönt att ha en vagn att sitta och vila/sova ioch att kunna spänna fast ett trilskande barn i.

Jag hade utan tvekan köpt en syskonvagn.

• stormfågel

Min son är 1,5 år nu och han gillar att gå och är väldigt rörlig av sig men jag skulle inte rekommendera ståbräda till honom nu faktiskt.

Han skulle inte ha tålamod att stå still någon längre stäcka och man kan ju inte binda fast dem på ståbrädan precis . Det skulle resultera i att han ville gå hela tiden och då skulle vi inte komma någn stans. Han går ofta åt precis motsatt håll mot vad jag har tänkt och då är det smidigt att lyfta i honom i vagnen...

Sonen få syskon i sommar och då är han nästan två och jag tänkte trots det jag skrev innan inte köpa någon jättestor "sitt-ligg-dubbevagn" till barnen. I början få vi köra med dubbla vagnar (mannen ska ha lång semester på sommarn så vi är två föräldrar) och sen är det inte så jättemånga månader innan småsyskonet kan sitta i sittvagn. Så köper jag någon enkel, smidig dubbelsittvagn till båda, att ha när man ska gå längre sträckor snabbt har jag tänkt.

• Emerun

Vänta med att köpa syskonvagn, köp en ståbräda, funkar inte det så köp en syskonvagn. Är ju så olika hur de är barnen.
    Men jag hade nog ändå satsat på en syskonvagn, de orkar ju inte gå hela vägen alla gånger om man är på långpromenad, å att få en 1½åring att stå på brädan om han inte vill är stört omöjligt, inte så kul att behöva bära ett barn(har gjort det, inte kul).  Jag hade inte syskonvagn de första 3mån å jag kände mig väldigt låst hemma, för jag kunde inte lita på att han faktiskt ville stå på brädan en hel dag, de sover ju dessutom fortfarande på dagen i den åldern. Visst att man kan ha lilla barnet i en bärsele/sjal men det är oxå jobbigt längre stunder å även det barnet blir ju äldre å tyngre.

• Tigertofflan

Ståbrädan användes mer än syskonvagnen här!!

Då har jag 17 månader mellan 1:an och 2:an och 18 månader mellan 2:an och 3:an.

Allt beror ju på hur mycket man använder vagnen och hur mycket man går!

Svar på tråden Ståbräda till 1,5-åring. Funkar det tror ni?