• fritzie76

Stor glugg mellan tänderna!

Mina två barn har ganska stora gluggar mellan framtänderna. Sonen är 3,5 år och dotterna har precis fått sina framtänder. Men de har precis likadant. Strängen som är mellan läppen och tandköttet är ganska markerad och gör väl att tänderna inte kan gå ihop så lätt...

Jag tycker kanske inte att detta gör så mycket nu men vill ju så klart inte att de ska ha så när de blir större.

Undrar om de behöver opereras för att tänderna ska gå ihop, alltså ta bort strängen??

• Svar på tråden Stor glugg mellan tänderna!
  • bara lilla jag

min son har likadant, tror det växer bort automatiskt när de permanenta tänderna kommer

• Skrik och Panik

Min son hade så med, kallasdes för Tore Skogman haha.

Det rättade till sig senare av sig själv, han är 6 år idag och det syns inte

• strojes

Det är ju bara mjölktänder de har än så länge. De permanenta tänderna är ju större så de fyller för hoppningsvis ut lite mer. Om gluggen kvarstår när alla permenenta tänder kommit finns ju tandreglering (tandställning) för att justera sådant.

• lovemyboys

När fler tänder kommer upp där bak...så kanske det tränger ihop framtänderna...
    Vänta och se, det är jättevanligt att småttningar har glugg...
    Annars så fixar dom det med tandställning lite senare i livet...typ vid 12-13 år kanske.

Familjen KALOW....min alles egen..
  • bara lilla jag
    Svar på #2
    hahaha min son bär också smeknamnet tore :P

Skrik och Panik skrev 2009-01-22 15:44:04 följande:
    Min son hade så med, kallasdes för Tore Skogman haha.Det rättade till sig senare av sig själv, han är 6 år idag och det syns inte
  • Busbellan

Du behöver inte oroa dig
    Min son hade precis likadant. När han var riktigt liten såg det ut som man kunde sätta in en tand till mellan tänderna där uppe.
    Vid 3,5 år såg det ut såhär, alltså fortfarande ganska stort mellanrum
    På lalandia, våren -07

Som 5-åring ser det nu ut såhär och är alltså knappt nåt mellanrum kvar
    August

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Stor glugg mellan tänderna!