• elinou

tapetsera över gammal tapet????

Hejsan
    ja vi ska flytta från vår lägenhet och behöver tapestera ca 4 längder i hallen, kankse något i lucas rum. men då är det bara alltså ngn längd, inte hela rummet.
    Hur kan man göra då??
    Går det att tapetsera direkt på den gamla tapeten? (samma tapet som ska sättas på som redan finns)
    Vi ville ju snygga till det innan vi flyttar så man inte får den kostnaden sen..
    Men som sagt HUR gör jag då??
    Måste det slipas m.m eller går det med lim o sätta dit tapeten direkt??

• Svar på tråden tapetsera över gammal tapet????
  • helenasthlm

på med klistret och släng upp dom bara....

• Balehead

Nja, det kräver ju samma underarbete som målning. Spackla igen alla hål i väggen och slipa ner tapetskarvarna. Riv också bort all löst sittande tapet (det blir alltid mer än man tror, framförallt i hörnen och runt eluttag och annat). SEN smäller du upp dem.

Men varför måste du tapetsera om innan du ska flytta? Är det inte bättre om den nya hyresgästen gör det så att han får någon han vill ha?

• Cia o krabaten

TS: googla på det.
    Jag har hittat flera bra sidor nu när jag ska både måla och tapetsera på befintlig tapet.

• elinou

hej hej
    det är 2 längder på ett ställer och sen längre bort 2 längder. alltså inga hela väggar.
    Nej jag gör det för att jag inte ska stå för den kostnaden sen av hyresvärden. och då får man betala mer än om jag fixar de själv. det är som sagt inte så mkt. det är fina och hela tapeta annars, inte sönder eller så. dessutom är det samma tapet som i hela hallen, vilket är stor hall. och det är bara som sagt 4 längder av en stor hall som ska göras om.
    jag vile då vet om jag kunde ta en ny direkt över den gamla. då är det inte över ngr kanter.

Balehead skrev 2009-01-23 07:50:34 följande:
    Nja, det kräver ju samma underarbete som målning. Spackla igen alla hål i väggen och slipa ner tapetskarvarna. Riv också bort all löst sittande tapet (det blir alltid mer än man tror, framförallt i hörnen och runt eluttag och annat). SEN smäller du upp dem.Men varför måste du tapetsera om innan du ska flytta? Är det inte bättre om den nya hyresgästen gör det så att han får någon han vill ha?
  • elinou

det är som sagt på samma tapet, på samma sätt som den sitter. den ska inte sättas över ngn kant elller så.
    Denna tapet är ca2 år gammal, och sitter kanon, inget sönder. bara min son som varit i farten med en penna grr
    så det är bara över den gamla längden. inte över allt..

• haberg

jag skulle bara satt den ovanpå, jag tror det kommer bli bra!

• Mårrran

Så har dom gjort som bodde här tidigare, eller så är det en människa innan dom. I vilket fall som helst så har dom bara slängt upp en nya tapetlängd där det varit fläckar eller sönder. Och det blev godkänt av besiktningsmannen här. Så vi kommer göra likadant när vi flyttar senare

Freddan: En hipphoppare är en människa som hippar och hoppar
  • ElsaMaj

Jag har lagat tapeter genom att riva ut en bit tapet och använt tapetlim och satt upp över den gamla. Där det var fula hål spacklade och slipade jag först. Om det är ritat finns ju alltid risken att färgen "går igenom" den nya tapeten efter ett tag, så egentligen ska man väl spärra färgen med oljeburen färg först, men det har jag aldrig gjort.
    Viktigt att tänka på när man river ut tapet-bitarna (förutom eventuell mönsterpassning) är att riva åt rätt håll så att det inte blir en vit kant runtom. Om man provar så ser man hur den skall rivas. På detta sätt syns inte lagningen överhuvudtaget, besiktningsmannen vid vår sista flytt visste på vilken vägg jag lagat men hittade inte lagningen ändå!

• Balehead

Om den gamla tapeten sitter ordentligt fast så är det bara att slänga upp den nya ovanpå.

• Barnakär

+ att är det ljusa tapeter och en ojämn elle mörk bakgrund bör du grunda väggarna innan du tapetserar eftersom det annars kan lysa igenom och tapeten ska se fläckig ut eller så får du inte den färgupplevelsen du vill ha.

Svar på tråden tapetsera över gammal tapet????