• Little Ms Chatterbox

Behöver hjälp och råd, ska göra planering, struktur och rutin på whiteboard.

Har varit hos bup med sonen, det blir utredning men det är 11-12 månaders väntetid. Skolhälsovården ska göra en basutredning så länge. Tills dess ska vi försöka få så mycket struktur och rutin som bara går. Sonen skulle få några dosor, kommer inte ihåg vad de hette men "nedräkningsklockor", typ.

Sonen har problem med att komma till skott, han har inte automatik på vardagliga saker som tandborstning, på och avklädning, tråkiga saker som att packa gympakassen kan han gnälla sig blå över i hopp om att slippa. Det kan ta en kvart för ett enkelt toabesök. Han har mycket lite tidsuppfatting.

Vi tänkte göra en whiteboard med magnet. Vad är bäst, för en dag eller hela veckan? Sonen har inte så mycket aktiviteter utanför hemmet utan tavlan ska i första hand vara så han kan sköta det dagliga utan att man behöver tjata sönder varje minut. Tänkte även ha med något system med pluttar för belöning när han har gjort rätt.
    Sambon gör whiteboard av glas på jobbet så vi kan få den i vilket mått vi vill. Men vet inte hur mycket som är lagom att ta med, så det inte blir för rörigt med för mycket saker.
    Är det någon som har gjort gjort något liknande?
    Några andra bra saker att ta med?
    Kom med tips

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Svar på tråden Behöver hjälp och råd, ska göra planering, struktur och rutin på whiteboard.
  • Twiist3d

Om ni gör en hel veckas planering på tavlan.. Och sen när sonen gjort något av det som står på tavlan extra duktigt så kan ni ju sätta en guldstjärna i kanten på dagen. Sen i slutet av veckan (om han har några stjärnor eller så) så kan han väl få hitta på något som ni ska göra tillsammans? T.ex åka å bada med mamma.. Eller något. Pyssla eller så, vad han nu tycker är roligt!

Det viktigaste tycker jag är att göra det till en rolig grejj! Så att han VILL göra sakerna, t.ex packa gympaväskan utan att stöka och skrika. Och om han packar gympaväskan duktigt så får han en guldstjärna!
    Så det blir som ett belöningssystem!
    Sen när han blir äldre kanske ni kan byta ut belöningsaktiviteterna mot pengar eller glass eller något?

Ett exempel bara :)

• Gurkan

Gör för en dag i taget, som en tidslinje och sätt sedan upp bilder som visar sysslan (en tandborste när det är dags att borsta tänderna, en toastol när det är toabesök och så vidare) det kan ju behövas flera bilder av samma sak om det är något som ska göra flera gånger om dagen. Låt barnet ta ner bilderna och lägg i en burk jämt när han är klar med det han skulle. På så vis ser han vad han har gjort och vad han har kvar att göra.
    försök att vara så konkreta som möjligt och håll det så enkelt som möjligt i alla fall till en början med! och försök hålla samma rutin varje dag. Stiga upp, gå på toaletten, äta frukost, borsta tänderna, klä på sig...

en whiteboard blir gärna lite kladdig och bilderna är ju likadana dag för dag (plasta in dem är ju ett tips! och låt bilderna vara foton från ert hem det brukar också vara lättare eftersom det är vad jag förstått i hemmet ni ska fixa det).

Om han klarat en dag låt honom lägga en färgglad kula i en burk, en torkad ärta i en burk, sätta upp en stjärna på tavla...
    Se bara till att noga förklara syftet och gör det mer än en gång men det har ni säkerligen redan räknat med!

• Gurkan

Sätt belöningarna bara en vecka i taget och enkla sådan. Som en guldstjärna kan vara en kaka, två kan vara att få spela ett dataspel en viss tid (äggklocka), 7 kan vara att få gå på någon extra rolig aktivitet på lördagen.,.. tror du hans kulle klara det?

• Gurkan

nu är jag i farten igen, glömde skriva att låt honom vara aktiv i tavlan. sätt upp lapparna om vad som ska göras på kvällen innan och förklara varför ni sätter upp den och den lappen.

• Unicorn73

Tänkte bara tipsa lite.....jag använder pokermarker till min son. Varje färg har sin uppgift(finns uppskrivet på en lapp så man ej glömmer & hur många marker varje uppgift är värd) & olika antal innan han får plocka en sak i min belöningslåda. I min belöningslåda finns lite olika saker för max 20:-/sak. Han samlar alla marker han får i en glasburk så ser han hur mycket det finns i burken. Detta systemet funkar jättebra här.

• Little Ms Chatterbox
    Unicorn73 skrev 2009-01-22 21:31:31 följande:
    Tänkte bara tipsa lite.....jag använder pokermarker till min son. Varje färg har sin uppgift(finns uppskrivet på en lapp så man ej glömmer & hur många marker varje uppgift är värd) & olika antal innan han får plocka en sak i min belöningslåda. I min belöningslåda finns lite olika saker för max 20:-/sak. Han samlar alla marker han får i en glasburk så ser han hur mycket det finns i burken. Detta systemet funkar jättebra här.
    Det med pokermarker kan vara något.
  • Unicorn73
    Svar på #7
    Jag testade med stjärnor här men det funkade inte alls. Precis som om han ville ha något han såg & kan ta på... om du förstår hur jag menar.
    Ett tag glömde(han sade det i allafall) han alltid jackan på skolan & jag anser att jackan tar man med sig hem varje dag....så jag lade in att varje dag han tar med sig jackan & mössan så får han en BLÅ marker & så ska han dessutom komma ihåg att ta hem sin väska med kläder varje fredag. Så har han klarat veckan med jacka, mössa & väska så får han ta ur min låda på fredagen då han kommer hem från skolan.

Zander O Cayenne skrev 2009-01-23 10:15:01 följande:
    Det med pokermarker kan vara något.
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #8
    Vad har du i lådan?
    Tycker det är svårt att komma på saker, 20 kr är ju inte ens en Kalle-tidning. Och jag vill inte ha en massa skräpleksaker drällandes. Han är en liten samlare och kan inte slänga trasiga saker utan att må dåligt. Han mår även dåligt av för mycket saker runt sig. Det är något som vi kommit underfund med på senare år så tidigare har han haft det rörigt med saker som han inte har viljat slänga utan att vi förstått varför. Men nu har vi satsat på kvalitésaker till honom ist.
  • Unicorn73
    Svar på #9
    Jag hade prenumererat på Kalle Anka ett tag men så tyckte jag att sonen inte var värd dessa tidningar då han bara slängde dem runt sig så de jag hade kvar stoppade jag i lådan.
    Du kan ju även göra små kort där det står olika saker han kan få....som t.e.x att få spela data i 1 tim, baka, välja middagsmat, spela x-box/playstation, få panten på alla pantflaskorna, biobesök, hyra film m.m.

Hur gammal är din son förresten??
    Håller med dig att det är svårt att hitta på bra saker i den där belöningslådan....speciellt ju äldre de blir.

Zander O Cayenne skrev 2009-01-23 16:52:39 följande:
    Svar på #8Vad har du i lådan? Tycker det är svårt att komma på saker, 20 kr är ju inte ens en Kalle-tidning. Och jag vill inte ha en massa skräpleksaker drällandes. Han är en liten samlare och kan inte slänga trasiga saker utan att må dåligt. Han mår även dåligt av för mycket saker runt sig. Det är något som vi kommit underfund med på senare år så tidigare har han haft det rörigt med saker som han inte har viljat slänga utan att vi förstått varför. Men nu har vi satsat på kvalitésaker till honom ist.
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #10

Han blir 7 till våren. Får försöka det där med kort kanske men han är inte så duktig på att kräva in det. Tror han helt enkelt glömmer bort det. Får väl ta med det på tavlan
    Sambon sa att vi kunde köpa en stor Legolåda och sen ge en bit varje gång, så kunde han bygga sin rymdstation till slut.

Är sakerna inslagna eller ser han vad det är så han kan välja vad han känner för?

• Unicorn73
    Svar på #11
    Men det var väl en smart ide tycker jag....att köpa en legolåda & ge bitar.
    Nä de är inte inslagna utan han får välja vad han känner för.
    Jag har faktiskt frågat sonen om vad han tycker om sakerna i belöningslådan & han tycker att de är bra. Sen använder jag ju oxå x-boxen som belöning när han göra andra bra saker.

Zander O Cayenne skrev 2009-01-23 17:21:20 följande:
    Svar på #10
    Han blir 7 till våren. Får försöka det där med kort kanske men han är inte så duktig på att kräva in det. Tror han helt enkelt glömmer bort det. Får väl ta med det på tavlan Sambon sa att vi kunde köpa en stor Legolåda och sen ge en bit varje gång, så kunde han bygga sin rymdstation till slut. Är sakerna inslagna eller ser han vad det är så han kan välja vad han känner för?
  • Sueca maluca

Nu måste jag bara skriva något eftersom jag hamnade här. Först måste jag berätta HUR jag hamnade här! Jag har adhd och två barn, det här med planering är inte helt lätt och mitt kylskåp är fullt med post-its, det är ett sätt att sortera utanför hjärnan eftersom det är svårare att göra det inne i hjärnan... Nu satt jag och letade efter whiteboards för planering, jag vill skaffa det för att få lite mer struktur på kylskåpet. Och så hamnade jag här när jag googlade!

Du skrev inte vad din son utreds för men om det skulle vara adhd så vet jag inte riktigt om belöningssystemet skulle fungera. Har han ett funktionshinder så är det inte med ovilja som han inte vill packa gymväskan, det skulle nog hjälpa mer om du skrev en lista på exakt vad som ska vara i gymväskan, bestäm platsen där gymväskan ska "parkera" och sätt upp listan i närheten.

• Jerker

hej jag ärockså förälder med adhd +att vi har barn med adhd .jag har whiteboardtavla men mitt problem är att komma ihåg att titta där också.Det där med belöningssystemvet jag inte om det kommer att funka.arbetsminnet blir ju inte bättre för att man får en belöning.det är som att säga till en blind :om du är duktig och pekar ut dom röda kulorna så får du en belöning. det kan ta lång tid att träna in nya rutiner (ofta ett par år ) men tänk på att när det väl sitter så kan det vara svårt att frångå vanan när det behövs.Jag blev tränad att stänga av spisen efter mej så nu stänger jag ofta av plattorna under pågående matlagning. :)

• Sueca maluca

Jag håller med Jerker om belöningsgrejen. Jag förstår att det är välmenat, men det kan få motsatt effekt om barnet inte lyckas få till det för att få en belöning, fastän han hemskt gärna skulle vilja.

• Little Ms Chatterbox
    Sueca maluca skrev 2009-04-02 01:13:53 följande:
    Jag håller med Jerker om belöningsgrejen. Jag förstår att det är välmenat, men det kan få motsatt effekt om barnet inte lyckas få till det för att få en belöning, fastän han hemskt gärna skulle vilja.
    Jerker skrev 2009-03-31 19:23:38 följande:
    hej jag ärockså förälder med adhd +att vi har barn med adhd .jag har whiteboardtavla men mitt problem är att komma ihåg att titta där också.Det där med belöningssystemvet jag inte om det kommer att funka.arbetsminnet blir ju inte bättre för att man får en belöning.det är som att säga till en blind :om du är duktig och pekar ut dom röda kulorna så får du en belöning. det kan ta lång tid att träna in nya rutiner (ofta ett par år ) men tänk på att när det väl sitter så kan det vara svårt att frångå vanan när det behövs.Jag blev tränad att stänga av spisen efter mej så nu stänger jag ofta av plattorna under pågående matlagning. :)
    Bra ni skrev det Får fundera på hur vi ska göra med belöning, eller hur vi ska göra.
    Man har gjort en basutredning på honom nyligen, det var skolan som gjorde det för att veta hur det blir sen när han börjar 1:an, men det är inge riktig utredning. Det får vi vänta på för att det är kö på bup. Arbetsminnet, motoriken och snabbhet var lägre eller mycket lägre än för hans ålder men språkförståelse var mycket högre än hans ålder. (en deltest hamnade han på 16-års kurvan) Så någon direkt diagnos finns det inte, kan mycket väl vara så att han har ADHD men jag tror det är mer. Kanske AS.

Tack för ni delar med er av kunskap och erfarenheter
Svar på tråden Behöver hjälp och råd, ska göra planering, struktur och rutin på whiteboard.