• Solen73

Ditt bästa och godaste pizzadeg recept?????

Ska göra pizza imorn men behöver ett nytt recept för deg. Degen jag brukar göra enligt recept från en kokbok är inte så god som jag skulle vilja.
    Så har du ett bra recept så får du gärna berätta!

• Svar på tråden Ditt bästa och godaste pizzadeg recept?????
  • Pyff

Annars köper du den färdiga pizzadegen från Sara Lee, den finns på ICA. As-smidigt att bara rulla ut den och lägga på topping - vips så är det klart

• MBert

Nää!!! Det är minst lika smidigt att slänga ihop en pizzadeg själv och det blir betydligt godare och inga tillsatser som transfetter och smakförstärkare!

Nu kan jag inte låta bli att lägga in mitt recept här.
    (det kanske var meningen att provocera fram)

Här är mitt pizzarecept som går supersnabbt men som blir lika gott som med riktig jäsdeg (kortar ner jästiden med quickjäst).

Ingredienser
    ½ paket Dr Oetkers Jäsblandning (se till att det är väl blandat så de båda beståndsdelarna kan arbeta ihop. Alternativet är att dubbla satsen och använda hela påsen), eller motsv. mängd färsk- eller torrjäst.
    2,5 dl vatten
    1-2 msk olja
    1 tsk salt
    6-7 dl vetemjöl
    samt gärna 1-2 tsk socker som jästnäring, som påskyndar jäsningen, men som jäser bort.

Blanda jäsblandningen med mjölet. Tillsätt de övriga ingredienserna. Fördelen med jäsblandningen är att degvätskan inte behöver värmas upp och att degen bara behöver jäsa i 15 minuter. Under tiden hinner ugnen bli varm och man har plockat fram och förberett pizzapålägg!

• vackrastarflow
    Pyff skrev 2009-01-22 19:41:08 följande:
    Annars köper du den färdiga pizzadegen från Sara Lee, den finns på ICA. As-smidigt att bara rulla ut den och lägga på topping - vips så är det klart
    håller med
  • melonpuss

Jag gör alltid efter receptet som finns på baksidan av torrjäst påsen, den blir helt okej!

• MBert

Ska man göra en ännu snabbare pizza kan man i så fall lika gärna ta polarbröd eller hönökaka, men det tar som sagt lika lång tid att ta fram ingredienser och få ungen varm som det tar för pizzadegen och då blir det en riktigt god pizza utan en massa tillsatser.

• Hertha

Gör degen idag! Då går det mycket fortare imorgon

500 gram vetemjöl (ca 8,5 dl)
    10 g jäst
    1 1/2 tsk salt
    2 tsk socker
    3 dl kallt vatten
    2 msk olivolja

Rör ut jästen i vattnet och kör allt utom saltet i 5 min i köksmaskin (knåda 10 annars) häll i saltet och kör i 3 min till. Låt vila kylskåpskallt i 12-24 timmar.

Tänk bara på att den blir 3 ggr så stor.

• MBert

Kommentar till Herthas inlägg:
    Ska degen kalljäsa ska det vara färsk jäst (och det går bra med ett halvt paket jäst, inte endast 10 gram som är mindre än en fjärdedel) och kallt vatten, Ja det stod det ju, ursäkta.

• MrsCaroline

Vi kör alltid med bakpulverpizza så man slipper jästen, tycker den är riktigt god. Men inte som vanlig iofs.

~ Världens Lyckligaste ~
Svar på tråden Ditt bästa och godaste pizzadeg recept?????