• kolreach

Är det ok att äta ål?

Vi fick presentkort på en restaurang i bröllopspresent och på lördag är det dags att gå dit. De har en avsmakningsmeny med 10 rätter som vi är sugna på att prova. Problemet är bara att en av rätterna är rökt ål, som inte står med alls på livsmedelsverkets kostråd. Är det någon som vet om det är ok att äta ål som gravid? En annan av rätterna var löjrom, det stod inte heller med i kostråden, men det ska väl vara ok eller vad tror ni?

• Svar på tråden Är det ok att äta ål?
  • JoiPoi

LÖjrom sa min bm att man helst inte skulle äta, men vad skadar en gång!!?
    Ålen är utrotningshotad så den bör man ju inte äta av det skälet

• carrro

nä man bör inte äta ål de lär vara fulla med föroreningar och gift

• carrro

nä man bör inte äta ål de lär vara fulla med föroreningar och gift

• kolreach

Jag vet att ålen är utrotningshotad och vill egentligen inte äta det alls, så det skulle vara skönt med en gravidursäkt för att slippa .

• Aquavit

Det som inte står med på slv's hemsida är ok.
    Ål är ju som sagt utrotningshotad, men i övrigt ok.
    Löjrom är definitivt ok att äta.

• corax

Här www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2007_livsmedelsverket_10_mehgfisk.pdf står att ål kan innehålla höga halter av kvicksilver (s.7), men det ser inte ut så i tabellen på s.8. Om du vill kanske du kan använda det som ursäkt?

Hittade detta www.minbebis.com/kostblogg/lojrom/ om löjrom, men vet inte vad personen som svarar har för kunskap. Har för mig att det är skillnad på olika sorters rom, att vissa är ok andra inte, men det går ju inte att hitta nåt på deras hemsida nu. Kanske fanns i de tidigare rekommendationerna?

Svar på tråden Är det ok att äta ål?