• Fru Åkesson

Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!

Jag har haft lyckan att både ha en Russian Blue och en halv-somali, dessvärre finns de inte längre hos mig. Nu funderar jag och min man på att adoptera en liten kattunge, men önskar tips om vilken ras (vill dock inte ha en Norsk skogskatt lr liknande till utseendet)

Hoppas kunna uppfylla dessa krav:

1. Jag vill ha en raskatt (av flera olika anledningar, som jag inte går in på här dock) och jag vill at den skall kunna släppas ut dagligen sommar som vinter; då vi bor på landet.

2. Ej långhårig, ej helvit.

3. Får leva "vilda" livet utomhus, men ska tycka om att kela och mysa i soffan inomhus.

4. Favoritras utseendemässigt är Somali; men klarar de att leva som utekatter? Eller någon som har något förslag?

(Jag undanbeder mig åsikter om att raskatter inte ska få leva som utekatter pga risk för stöld m.m. Och jag vet att alla katter är individer och de inte alltid stämmer med de rastypiska egenskaperna.)

Finns det någon katt som uppfyller ovanstående punkter?

• Svar på tråden Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!
  • Bezzi

Hejsan.
    Jag hade en ras katt som var utekatt nämligen en perser katt.
    Han älskade att vara ute och hoppa som en kanin för att sen komma in och äta och mysa.
    Just den rasen är väldigt lätt att få så personlig.
    Min vart som en hund. Han kom när jag ropade på honom när han var ute och vi busade i snön m.m. hehe
    Vi bor mitt inne i stan i västerås men ja va absolut inte rädd för att någon skulle ta honom.
    Bengal katt är något jag vill ha också dom kan dock ty sig väldigt mycke till en person men dom är mysiga katter som är väldigt lätta att lära och dom blir hemmakära om dom trivs så dom kommer alltid tebax. =)

• Fru Åkesson

TAck för tipsen!

Perser kräver väl dock lite mer pälsvård än vad jag hade tänkt mig...
    Kan Bengal vara utomhus tro?

Bezzi skrev 2009-01-22 19:09:19 följande:
    Hejsan.Jag hade en ras katt som var utekatt nämligen en perser katt.Han älskade att vara ute och hoppa som en kanin för att sen komma in och äta och mysa.Just den rasen är väldigt lätt att få så personlig.Min vart som en hund. Han kom när jag ropade på honom när han var ute och vi busade i snön m.m. hehe Vi bor mitt inne i stan i västerås men ja va absolut inte rädd för att någon skulle ta honom.Bengal katt är något jag vill ha också dom kan dock ty sig väldigt mycke till en person men dom är mysiga katter som är väldigt lätta att lära och dom blir hemmakära om dom trivs så dom kommer alltid tebax. =)
  • Bezzi

Korthåriga behöver inte så mycke pälsvård. Jag själv tyckte inte de va så jobbigt med en långhårig heller. fast på sommaren va ja tvungen att raka ner honom för att dom har väldigt tjock päls så han fick värme slag.=)

Absolut att en bengal skulle trivas ute. Dom är otroligt nyfikna och utforskar gärna samtidigt som dom är smarta och otroligt smidiga. Tycker om att klättra mycke så skaffar man en bengal vore det misshandel om man inte hade ett stort "klätterträd" till den om den ska vara innekatt. Deras pälsvård är väldigt bekväm kan ja lova. Ínte mycke som behövs göras på den. =) det är en väldigt rolig ras katt som beteer sig väldigt mycke som en kattunge även fast ´dom är ett par år. De negativa är dock priset. Dom kan vara väldigt dyra.

• Rigmor Mortis

Europé? Härstammar ur den gamla svenska bondkatten. Dessutom gör du en god gärning, rasen är hotad.

• Zoolie

Min birma har alltid varit ute och kräver knappt någon pälsvård heller. en underbar ras tycker jag.
    Min mor har sina perserkatter ute och hon kammar inte dom ofta heller dom älskar att vara ute.

• Fru Åkesson

Tror jag besvarar min egen fråga, då jag surfat runt lite och hittat min drömkatt;

Brittiskt Korthår, colourpoint (dvs maskad)!!!

• Mamma till R o A
    Fru Åkesson skrev 2009-01-23 22:14:45 följande:
    Tror jag besvarar min egen fråga, då jag surfat runt lite och hittat min drömkatt;Brittiskt Korthår, colourpoint (dvs maskad)!!!
    Britter är en mysig kattras. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med uppfödare och berätta om att du vill ha katten som utekatt, många uppfödare säljer inte sina kattungar till någon som planerar att ha katten som utekatt.

Varför vill du ha katten som utekatt?
  • MysTic PrincesS

En siames uppväxt med denna rasen och de passar som både inne och utekatter.... Finns ju ingen mer sällskapligare och personligare kisseras än just mesen

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • felicityporter

Jag hoppas att du berättar för uppfödaren att katten som du önskar köpa kommer bli utekatt. De flesta uppfödare vill inte sälja katter som kommer att bli utekatter, vilket gör att jag tror du får basera ditt val av ras beroende på vilken uppfödare som låter dig köpa katt som utekatt (du har med andra ord ingen möjlighet att välja och vraka).

För övrigt tycker jag verkligen inte att siameser passar som utekatter. Jag har själv haft en siames och det är min favoritras (förutom huskatter då, som är min absoluta favorit), de är extremt nyfikna och översociala, vilket gör att de lätt försätter sig i farliga situationer.

• Fru Åkesson

Jag vågar knappt skriva det och ännu mindre ge mig in i en diskussion, men eftersom många undrar varför jag vill ha katten som utekatt så försöker jag besvara efter bästa förmåga.

1. JAG tycker att det ger mer stimulans i en katts liv att få vara utomhus, med allt spännande som går att se och göra.

2. Jag bor i en villa på LANDET och det skulle kännas grymt att låsa in katten när naturen väntar alldeles utanför.

3. JAG tycker att det katten ett mer naturligt liv i en mer naturlig miljö;
    Katten kan klättra i en björk, istället för en klätterställning. Katten kan välja om den vill ha kranvatten eller hitta en källa under bar himmel.
    Katten kan äta vildvuxet gräs (vid behov) än att jag ska odla "kattgräs" i en liten kruka.
    Katten kan "hälsa" på andra katter, än att bara titta på dom genom fönstret.
    Katten får testa sin medfödda jaktinstinkt på en liten näbbmus än att tugga på röda och gröna plastmöss.

...för vilken människa hade velat sitta inomhus ett helt liv?
    Jag har haft två innekatter tidigare i mitt liv och det kändes helt enkelt inte rätt.

Sen om man börjar lusläsa kattannonser så säljer man raskatter ofta endast som innekatter och huskatter "gärna till ett hem på landet, med möjlighet till utevistelse". Intressant egentligen; för ingen tror väl att huskattsägare är mindre rädda om sina katter?

Det här med ute respektive innekatt....dom flesta har väldigt STARKA åsikter om detta. Och det är OKEJ att tycka olika. Detta är vad JAG TYCKER.

Svar på tråden Hjälp mig att välja RASKATT att kunna ha som utekatt!!!