Hur många dagar i sträck kan man vara hemma med sitt sjuka barn utan läkarintyg?
Hej!
Om man vabbar för sitt sjuka barn, hur många dagar i sträck kan man då vara hemma utan att behöva läkarintyg? Behövs det alls ett sådant?
Hej!
Om man vabbar för sitt sjuka barn, hur många dagar i sträck kan man då vara hemma utan att behöva läkarintyg? Behövs det alls ett sådant?
En vecka tror jag...
en vecka sedan måste läkare skriva ett intyg
vänta nu intyget som jag lämnade in var att läkaren sjukskrev mej inte barnet. inget läkarintyg utan bara ett intyg att jag skulle vara hemma i 3 veckor med sonen som jag lämnade till fk
kolla på försäkringskassan.se tyckte där stod något om intyg från första dag, är dock inte själv insatt i det en kolla där annars.
Man måste ha läkar intyg från och med dag 8. och sedan ska förskolan/skolan fylla i att man ej varit där på en speciell blankett osm du får hem skickad iom att du anmäler VAB.
Tack för svar!
Jag hittar inget om detta på fk.se, någon annan som vet vad som gäller?
guldbruden skrev 2009-01-22 19:27:10 följande:
Såhär står det på FKs hemsida:
Efter sju dagar måste du ha intyg
Om barnet är sjukt eller smittat längre tid än sju dagar måste du kunna visa ett intyg från en läkare eller sjuksköterska från och med den åttonde dagen.
Om den ordinarie vårdaren är sjuk ska det också styrkas med intyg eller utlåtande från en läkare från och med den åttonde dagen.