• bambigirl

Oannonserat jobb- ringa eller skicka brev?

Ska till och söka nytt jobb nu. På orten där jag vill ha jobb finns inga lediga tjänster utannonserade inom mitt område, dock finns det 3 företag som skulle kunna passa att jobba hos.

Vad är bäst? Att ringa först och presentera sig och höra om de har några lediga tjänster (och hur uttrycker man sig isf) eller är det bättre att skicka ett personligt brev och ett cv och ringa efter en vecka och höra efter? Eller att bara skicka brev och inte ringa alls?

Är mitt första jobb som jag måste söka och jag är helt lost, har noll koll på hur man gör!

• Svar på tråden Oannonserat jobb- ringa eller skicka brev?
  • plutteluddelutt

jag ringer alltid först, så de hör hur trevlig man är :) presenterar sig, frågar om de har något behov av personal. De gånger jag gjort detta har jag inte velat låsa det till en tjänst, de kan ju ha behov av timmisar!
    Lycka till!

• bambigirl

Jobbar som kemist och där finns inga timmisar tror jag.

Alltså:
    Hej, jag heter Bambigirl. Jag ringer för att jag är intresserad av att få arbeta som kemist hos er. Jag hoppas att jag inte ringer och stör?

Eller nåt annat? Känner att jag behöver liksom ha min första mening klar när jag ringer för annars bara stakar jag mig. När det väl blir dialog med den andra personen är det lättare.

• Sundsvallsbo

Alltså det där en besvärlig fråga. Det kan kanske vara bättre att skicka brev först och följa upp med en telesignal senare. Tänk på hur många det kan vara som ringer på samma jobb som du. Risken är att dom tar emot ditt telesamtal utan att egentligen bry sig. Samma risk kan ju i och för sig finnas med en intresseanmälan, men ändå finns det ju alltid någon som öppnar posten på företaget eller myndigheten. Och framför allt kan du referera till brevet när du ringer och har du tur har man läst igenom det. Då kan ni ha något att diskutera runt och du har så att säga redan presenterat dig.

• vackrastarflow

Arbetslös Nu skrev 2009-01-22 20:49:49 följande:

Alltså det där en besvärlig fråga. Det kan kanske vara bättre att skicka brev först och följa upp med en telesignal senare. Tänk på hur många det kan vara som ringer på samma jobb som du. Risken är att dom tar emot ditt telesamtal utan att egentligen bry sig. Samma risk kan ju i och för sig finnas med en intresseanmälan, men ändå finns det ju alltid någon som öppnar posten på företaget eller myndigheten. Och framför allt kan du referera till brevet när du ringer och har du tur har man läst igenom det. Då kan ni ha något att diskutera runt och du har så att säga redan presenterat dig.
    Håller med. Ringer du riskerar du att tala med "fel" person, som kanske påstår att det inte finns lediga tjänster osv. Ett brev hamnar lättare i rätt händer, och det finns ingen risk att man stör personen som kanske inte har tid att prata när du ringer.

Jag har fått jobb från två spontanansökningar, den ena gången mailade jag CV (bodde i annat land då, svårt att dyka upp). Den andra gången vandrade jag in på stället med CV:t i hand. Fick veta att det inte fanns lediga tjänster för tillfället, men några dagar senare fick jag ett telefonsamtal. Han jag talade med hade tydligen inte tillräcklig insikt, vi skrattade åt det senare när jag blivit anställd Han lämnade det iaf till rätt snubbe
  • bambigirl

Kan jag maila brevet och cv:t eller är det bättre att skicka med snigelpost, kanske inte lika lätt att bara slänga då?

Tack för alla svar! Jätteroligt att höra om era erfarenheter också.

• vackrastarflow

Allra bäst är nog att skicka, men man kan ofta få ett snabbt svar när man skickar mail, och veta vad de gör med ditt CV. Så ja, båda har fördelar och nackdelar, så det spelar nog ingen roll

• October

Jag har gjort så en gång, och jag fick jobbet. Jag ringde och frågade vem som var personalansvarig och fick prata med denna. Presenterade mig och frågade om jag fick skicka mitt cv och komma och presentera mig. Jag ringde nog på rätt dag, för två dagar senare hade jag en provanställning som senare blev tillsvidare. (Även fast jag inte är kvar där nu)

Jag tror att ett företag blir smickrat och intresserat när man själv "handplockar" dem som man ju gör när man söker en tjänst som inte finns, då söker man ju sig till just det företaget.

Mitt tips är att ringa och fråga om man kan få skicka cv och till vem man ska skicka det. Då kan man alltid hänvisa till det samtalet i sitt brev.
    Lycka till!

• bambigirl

Fast det känns lite som om man lättare blir avspisad när man ringer, de behöver liksom inte ens titta på ens cv...

Kommer nog skicka brev och sen ringa i slutet av nästa vecka.

Blir så pirrigt bara, när det bara finns 3 företag som jag kan jobba på i hela trakten. Om jag inte får jobb där måste jag ju helt byta yrke

Svar på tråden Oannonserat jobb- ringa eller skicka brev?