Arbetslös Nu skrev 2009-01-22 20:49:49 följande:
Alltså det där en besvärlig fråga. Det kan kanske vara bättre att skicka brev först och följa upp med en telesignal senare. Tänk på hur många det kan vara som ringer på samma jobb som du. Risken är att dom tar emot ditt telesamtal utan att egentligen bry sig. Samma risk kan ju i och för sig finnas med en intresseanmälan, men ändå finns det ju alltid någon som öppnar posten på företaget eller myndigheten. Och framför allt kan du referera till brevet när du ringer och har du tur har man läst igenom det. Då kan ni ha något att diskutera runt och du har så att säga redan presenterat dig.
Håller med. Ringer du riskerar du att tala med "fel" person, som kanske påstår att det inte finns lediga tjänster osv. Ett brev hamnar lättare i rätt händer, och det finns ingen risk att man stör personen som kanske inte har tid att prata när du ringer.
Jag har fått jobb från två spontanansökningar, den ena gången mailade jag CV (bodde i annat land då, svårt att dyka upp). Den andra gången vandrade jag in på stället med CV:t i hand. Fick veta att det inte fanns lediga tjänster för tillfället, men några dagar senare fick jag ett telefonsamtal. Han jag talade med hade tydligen inte tillräcklig insikt, vi skrattade åt det senare när jag blivit anställd

Han lämnade det iaf till rätt snubbe