• Odetta

Jag vill strypa vår ena undulat...

Allvarligt...jusst nu vill jag bara strypa den!

Vi har 2 stycken undulater..en blå som är ca 12 år gammal och en gul som är ca 2...och det är den gula jag vill strypa!
    Han är såååååå elak emot våran blåa  
    Såhär är det:
    För ett tag sedan märkte jag hur den gula började mobba den blåa undulaten och att den blåa aldrig fick äta ifred. Vi delade då på fåglarna i 2 olika burar (som fick stå brevid varandra) där alla pinnarna i den blåas bur var högre än pinnarna i den gulas bur. Det tog några dagar och våran blåa började slappna av och äta i lugn och ro utan att ta ett frö i taget och titta sig snabbt omkring. Efter en vecka så hängde den gula undulaten sedan i gallret för att komma närmare den blåa och vi bestämde oss att försöka sätta ihop dem igen.
    Det har gått bra i 2 veckor nu. Dem har fått varsin matplats i buren där det fins frön och vatten och ja, 2 av varje jusst för att det inte ska bli konkurrans.
    Men nu har den gula börjat igen
    Så fort den blåa sätter sig för att äta kommer den gula och chasar bort honom och när den blåa då sätter sig på den andra matplatsen (motsatt sida av buren) så flyger den gula direkt efter för att jaga bort. Och så hpåller dem på.
    Jag blir så himla ledsen av att se detta och så himla irriterad på den där dumma gula undulaten. Vad ska jag göra? Ska jag sära på dem igen? Dem visade ganska tydligt att dem ville vara tillsammans när dem satt i var sin bur och när det inte gäller mat så sitter dem ju alltid nära varandra och putsar och pratar med varandra...
    Tusan...jag börjar verkligen att tycka illa om den där gula fågeln
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Svar på tråden Jag vill strypa vår ena undulat...
  • AlexandraK

Men det var ju den gula som "ble ledsen" när den inte fick va med den blå? Då får den själv skylla sig! Sära på dom igen så den blå får lugn och ro...

• Odetta
    AlexandraK skrev 2009-01-22 19:59:11 följande:
    Men det var ju den gula som "ble ledsen" när den inte fick va med den blå? Då får den själv skylla sig! Sära på dom igen så den blå får lugn och ro...
    Men den blåa blev ledsen först. Då sov han hängandes med näbben i gallret för att komma närmare den gula...och när han sedan slutade med det så vände det och den gula gjorde så. Men i slutändan var ju ingen av dem riktigt glad för det märktes att även fasst att den blåa fick matro så saknade han sin burkompis....som ju verkade sakna honom med.
    Men jo...det lutar ju åt att dela på dem igen. Det får min sambo göra när han kommer hem då, han är bra på att fånga in dem. Men jag börjar allvarligt att fundera på att vi kanske ska byta ut den gula emot en ny burkompis...skulle det funka bättre med en hona då kanske? 
  • AlexandraK

Vi hade en hona o en hane tsm. Honan var riktigt elak mot hanen... Så jag vet inte riktigt om det blir bättre.

• fjäilen

sära på dem igen och låt det vara...
    ingen av fåglarna mår ju bra av situationen, eran gamla blå undulat som blivit till åren tycker det är skönt att slippa stress och blir helt plötsligt jättestressade när hans kompis försöker visa vem som bestämmmer...

• Odetta

ok...då får dem väl bo i olika burar. Vad synd. Men är inte undulater flockdjur? Känns sorgligt med att dem ska sitta ensamma i  varsin bur

• Freiya

jag vet inte hur fåglar funkar, men kan de inte äta avskilt? eller äter de lite då och då? annars kan du ju kanske sätta dem i varsin bur nån timme då och då så de kan äta, och inte ha nån mat i den gemensamma buren?

• köttbullelydnad

När vi hade undulater (lila hona o blå hane) fick vi sära på dem. Honan var fruktansvärt elak, inte bara vid hanen utan även vid oss. Satte in hönsnät i deras bur (stor rackare) som delade av men att de ändå hade varandra som sällskap med full insyn. Bägge fick varsin holk och lite leksaker och speglar och sedan var det total ro i bur och hus - tills hanen dog av ålder (10 år gammal) och honan började lyssna på slkatorna utanför huset och låta som dem...

• Odetta

Tack allesammans!

Nu har jag delat på dem igen Tog en annan bur och satte en skiva i mitten, så dem sitter i samma bur, men kommer inte åt varandra (ser inte ens varandra)
    Dem ska få vara åtskilda ett tag igen så våran gamling får äta upp sig i lugn och ro, sedan ska jag försöka sätta ihop dem en sissta gång....tycker det är synd att dem inte går ihop med tanke på att undulater ju är flockdjur. 
    Är det någon som vet hur smarta undulater är???
    Jag funderar på om det går att manipulera deras beteende Att om dem har totalt överflöd i mat nu när dem sitter var och en och sedan när jag sätter ihop dem igen, att den gula kanske inte känner att han behöver äga allt? Dem har ju alltid tillräkligt med mat, men tror ni att MER mat i buren skulle kunna funka? Och tror ni placeringen av maten har betydelse? Att om maten är nära att det skapar en lugnare matmiljö än om den är långt ifrån (typ att den gula känner att han måste se vad den blåa äter för det skulle ju kunna vara något annat)? Kanske en stor plattform med frön hängandes i mitten av buren skulle kunna funka? Något som båda kan sitta i kanten och äta av samtidigt istället för dem där frörören som bara en i taget kan äta av?
    Haha...mycket funderingar. Dels tycker jag om våra undulater och så sitter jag här hemma och väntar på att tiden ska gå (är i v36) Då hinner man fundera på myyycket
  • Yazlyne

www.undulatportalen.se/

Hej, jag har undulater och tycker att denna sida är bra. Finns mycket fakta och även ett forum man kan gå in på. Du kan ju kolla om där finns svar på dina frågor. Lycka till.

Älskar mina barn så jag går sönder.
  • Tahira4

Jag hade samma problem jag gjorde så att jag separerade dom från varandra så fick dom inte komma till varandra efter ett tag så testade jag att sätta ihop dom men dom bråkade igen så separerade jag igen så fick dom sitta i varsin bur

Svar på tråden Jag vill strypa vår ena undulat...