• gbgumman

salt i diskmaskinen. Någon som kan hjälpa mig?

Någon som kan hjälpa mig. Har mycket kalk i vattnet där vi bor och som jag har fattat det så ska jag ha salt i diskmasinen för att slippa kaltlager. Har köpt salt och hittat luckan som jag ska hälla detta i men ingenstans står det hur mycket. Vet någon mer om detta. Hjälp mig snälla. Disken ser jätte konstig ut.

• Svar på tråden salt i diskmaskinen. Någon som kan hjälpa mig?
  • MrsHawkins

Jag hällde så mycket som det gick i i våran bänkdiskmaskin....

Har du spolglans? Om inte så kan det oxå göra glasen solkiga.

• gbgumman

Mitt hål (i maskinen ) är vattenfyllt är det normalt.
    Ja jag har spolglans men det verkar inte räcka.

• Bondbruden

Är du säker på att luckan är för avhärdningen? I så fall ryms där minst ett par deciliter. Jag hade en bänkdiskmaskin med avhärdning på, där fanns ett siktglas på framsidan där man kunde se nivån på saltet, det blev fullt när man fyllde den, tror knappast att det kan bli för mycket.

Om du inte har en diskmaskin med avhärdning så kan du göra som jag gör nu (i min stora diskmaskin), kasta in en tesked citronsyra i sköljvattnet! Du måste säkert avkalka maskinen ordentligt först, men sedan räcker det att slänga i lite citronsyra, hur mycket beror på hur hårt vattnet är. Man får helt enkelt prova sig fram, när disken ser bra ut är det lagom. Om man slänger i för mycket kan det bli som vita prickar på glasen, som är lite sura när man smakar på dem.

Obs- citronsyra är inte farligt!

• MrsHawkins

Hm....ingen aning? Jag hade inget vatten i mitt iaf....

• myran71

"Hålet" där du ska hälla saltet, är vattenfyllt, häll i så mycket som får plats.

• gbgumman

Det står SALT på locket. och när jag skruvar av den så är där ett stort hål som det kan få plats mycket salt i men det är helt vatten fyllt. Förvirrad.

• Tini

Det får plats ganska mycket i hålet, mitt var oxå vattenfyllt!

• gbgumman

Tack myran ska göra det genast. Hur avkalkar jag en maskin någon som vet.

• Anglatuss

Där vi har i salt i diskmaskinen är oxå vattenfyllt

• myran71

Vattnet kommer att "svämma över" när du häller i saltet, det är helt normalt.
    Saltet ska blanda sig med vattnet. Det får rum nästan en hel kartong salt (iaf i min diskmaskin) Hoppas det löser sig.

• Bondbruden

För att avkalka så slänger du i mer citronsyra

Allvarligt, kör en tom diskmaskin, det räcker med spolfasen. Släng i en liten påse med citronsyra (vanlig kryddpåse alltså) och låt det skölja runt ordentligt innan du stannar maskinen och låter det dra en stund (kanske 15 minuter) och låt det sedan köra färdigt. Upprepa tills alla kalkavlagringar är borta.

Lycka till!

• gbgumman

oj?

Ska kolla om jag hittar citronsyra hemma. Borde ha det.

Tack för alla svar.

Svar på tråden salt i diskmaskinen. Någon som kan hjälpa mig?