• Jösses Amalia

När tar man blodprov?

När under graviditeten tar man blodprov och vad kollar man då? (Har fobi o är orolig för den biten.)

• Svar på tråden När tar man blodprov?
  • Sara Li

När du skrivs in på MVC tar du blodprov. Man kollar bl a vilken blodgrupp du tillhör.

• Jösses Amalia

Oj så snart!? Tar det med ett stick i fingret eller flera rör i armvecket?

• Jösses Amalia

Äh, vad dum jag är... Bara ett litet prov förstås :)

• Alvi

Rör i armvecket, gumman... De måste ta reda på om du har HIV, klamydia, rubella eller är Rh-positiv...

Vet hur det känns.... Jag har gråtit mig igenom mina två blodprov vid inskrivningen men jag har klarat det...

I vårt landsting tar man alltid tre armprov, men jag lyckades skjuta upp ett så länge (ifrågasatte rutinen!) att jag bara behövde ta två...

• Misty W

Vid inskrivningen. och jag som är RHnegativ och gravid för 2gången får lämna blod även i v.25 och v.38 Tror jag.

• LindaB78

...sen tar de ett litet stick i fingret vid varje besök för att kolla Hb (järnvärdet) och glukosvärdena.

• Sara Li

Nää då det gör de inte alls, inte på min MVC. Enda gången de stack mig var vid inskrivning och när jag gjorde glukosbelasningen. Så det så.

LindaB78 skrev 2009-01-22 21:14:25 följande:
    ...sen tar de ett litet stick i fingret vid varje besök för att kolla Hb (järnvärdet) och glukosvärdena.
  • Jösses Amalia

Tack Sara Li! Jag började nästan ångra att jag ställt frågan... :)

• pumpkinhead

gör det något om man tar två blodprov under två dagar? har nämligen två möten på två olika mvc efter varandra. en inskrivning och ett blodprov till kommande kub

• Sara Li

Det ska nog gå bra ska du se. Jag hatar också sprutor men man måste liksom ta de där proven för ens egen och för bebisens skull... så tänkte jag och då gick det liiite lättare i alla fall... och så tittade jag INTE på nålen alls utan åt ett annat håll... tror det var en tavla med en bild på kvinnans underliv... så den studerade jag friskt så nu kan jag ALLT om det!
    Jösses Amalia skrev 2009-01-22 22:24:57 följande:

Tack Sara Li! Jag började nästan ångra att jag ställt frågan... :)
  • MittNyaJag

Det tog tre rör i armvecket på mig vid inskrivning. Dock är det ju bara ett stick!
    Sen har min BM stuckit mig i fingret nästan varje gång för att kolla Hb, men då har jag haft ett lågt Hb som hon vill hålla koll på.

• patti87

här i tyskland tar dom blodprov var 4 vecka :)

• FVA

Dessutom är alla prov frivilliga. BM frågade mig om det var ok att kolla HIV, röda hund etc. Jag har dock inga problem med sticken så de tog proven.

Ett tips kan vara att inte titta kanske?

• AnnaochHenrik

LindaB78 skrev 2009-01-22 21:14:25 följande:

Det gör de här också, som rutin.
    Prata med din barnmorska om att du är rädd!
  • CHARLATAN

Jösses Amalia skrev 2009-01-22 20:59:42 följande:

När under graviditeten tar man blodprov och vad kollar man då? (Har fobi o är orolig för den biten.)
    Min bm sa åt mig att köpa emla-plåster på apoteket att sätta i armvecket innan vi tog blodprovet. Har fobi för sprutor och nålar och var jätterädd för att det skulle göra ont. Så låg jag iaf därpå britsen och undrade när dom skulle börja ta blod och då hade dom redan 'sugit ut' 3 rör.. och jag hade inte ens känt när dom stack in nålen. Så köp plåstret om du är rädd för smärtan.
  • LillaFlingan
    CHARLATAN skrev 2009-01-23 14:23:01 följande:
    Jösses Amalia skrev 2009-01-22 20:59:42 följande: Min bm sa åt mig att köpa emla-plåster på apoteket att sätta i armvecket innan vi tog blodprovet. Har fobi för sprutor och nålar och var jätterädd för att det skulle göra ont. Så låg jag iaf därpå britsen och undrade när dom skulle börja ta blod och då hade dom redan 'sugit ut' 3 rör.. och jag hade inte ens känt när dom stack in nålen. Så köp plåstret om du är rädd för smärtan.
    köpa?? jag får av min bm??? helt gratis.. ;)

är superrädd, ligger och skakar och får världens ångest :'(
    t.o.m inför stick i fingret.. :(

men min bm är förstående ändå.. vilket är jätteskönt!
    har mött annan vårdpersonal som inte haft den förståelsen vilket har varit jättejobbigt..

dessutom så hade jag ett stort mörkt blåmärke som satt kvar i hela 2v efter blodprovstagningen i v10.. min bm var supergo och tog lite xtra blod så jag behöver inte nytt armvecksprov förräns i v36..

stick i fingret gjorde jag i v24... vet inte om jag ska göra om det igen nu på måndag.. det visar sig.. sen ska jag på glukosbelastning också.. då är det ju 2stick i fingret.. blää!:(

ts, be om ett emblaplåster och sen tittar du inte på armen förräns det är klart och din bm har satt ditt ett vanligt plåster..
  • emmgus

Jag va åxå LIVRÄDD för prover.. men man fick helt enkelt lov o vänja sig..
    Fick även problem med sköldkörteln så för mig blev de provtagning offta!
    Sen Edan i förlossningen va en jävla pers.. men vet ni, jag klarade de :)

Svar på tråden När tar man blodprov?