• Lycke

Mina restips efter semester till Turkiet!

Då jag själv var otroligt nervös innan vi åkte på vår resa (som visade sig bli fantastisk!) till Turkiet nu i slutet på juli, och oroade mig över allt jag skulle glömma och som skulle bli galet, tänkte jag skicka vidare det jag lärde mig!
    Våran son är 19 månader.

* Den vanliga stabila kombivagnen. Var oumbärlig att ha. Kunde använda den som säng till vår 19-månaders kille på kvällen och sitta i lugn och ro på restauranger!

* Saronger! Har massor av användningsområden: Perfekt att blöta och lägga över vagnen som svalkande täcke när lillen sover! Perfekt att använda som sval klänning till sig själv. Bra att hänga över vagnen på kvällen när lillen sover för att få det lite ostört. BRA TILL ALLT!

* Plastad frotté! Lukas använde bara blöja på natten under hela veckan. När han satt i vagnen eller låg och sov på sängen la vi bara under honom frottén och så kunde han vara naken!

* Badskor med hel överdel. Köpte våra på H&M. Överdelen är av nät och sulan av riktig gummi. Ser ut som en joggingsko nästan, alltså ingen sandalmodell. Kostade 69.90 och var OUMBÄRLIGA! Vid poolen var det halt, så då fick han bättre fäste när han gick. På stranden var sanden het - med skorna var det problemet löst. På gatorna låg lite glasbitar och annat som lätt hade åkt in i sandaler. Badskorna var svala och ändå "hela" för att undvika att få in diverse skrot.

* Badtröja. På Lukas använde vi en sån fotbollströja från en Sverigedräkt. Med solskyddsfaktor 30 och den på ser han fortfarande ut som ett litet vinterbarn. Du behöver alltså inte (enligt mig) köpa en dyr soltröja.

* Bra flygplansleksaker; Vi tog med en genomskinlig spargris med en del småpengar i! Perfekt sysselsättning. Hällde ut pengarna i mina händer, och så plockade han tillbaka dem en och en i spragrisen. Han kunde sitta med det i evigheter! Naturligtvis måste du vara med och vara uppmärksam! Det får inte hamna några pengar i små barnstrupar!
    Pixiböcker! Tar lite plats och man kan ha flera olika med för omväxling!
    Miniradio! Lukas fick en inför resan av farmor. Fick inte användas på planet med fungerade som fantastisk syselsättning på transferbussen! Några knappar att fixa med och dessutom hände det grejer när han tryckte! Och glada var vi - vi hade radio som fick in varenda turkisk radiokanal! Jihoo, musik!

Slutligen till Er som ska eller funderar på att resa med barn - ÅK! Det var det bästa jag gjort! Så underbart att dela den upplevelsen med honom!

• Svar på tråden Mina restips efter semester till Turkiet!
  • Moamamma

Hej
    Jag skall själv till Turkiet med min ett-åring i September. Fanns det bra barnmat att köpa på plats eller måste man dra med sig allt?

• Karisma

vilja superbra tips..funderar på en utlandsresa nästa sommar m vår lillkille. Då är han drygt 2år..Kram K.

• Lycke

Moamamma; det fanns barnmat på apotek och jag tror att det fanns på de större matbutikerna... Nu äter min son aldrig burkmat hemma, och totalvägrade den idén där, men vi tänkte att det skulle vara praktiskt. Hipp (eller vad det ekologiska märket heter) har barnmat i plastförpackningar med en medföljande sked i varje. De var praktiska, även om han inte åt!

• Moamamma

Tror du att man klarar sej med en paraplyvagn med liggläge eller rekomenderar du den vanliga kombivagnen?
    Tänker på allt släpande....

• Micaela

Funderar också på dte med vagnen. Vi ska troligen utomlands nästa sommar. då är Nova 1,5 år, kanske något äldre. Vi har en Brio Zenit nu, blir den kumpig att ta med på planet?

• Lycke

Tyckte inte att det fanns något problem med att ta med den vanliga kombivagnen. Jag rekomenderar absolut den! Jämför jag med de andra barnen som satt i paraplyvagn därnere hade Lukas det som en kund!
    En till poäng med att ha den vagnen; Vi bor alltid i lägenhet när vi åker för att kunna laga mat etc. Under en paraplyvagn har du sällan lika mycket packutrymme. Vi kunde lasta allt vi behövde därunder, så slapp vi bära biten hem från butiken!

Moamamma; släpande? Hur menar du? Vi checkade in den som man gör med vagnar på Arlanda, och fick den ju på bandet direkt vi kom fram. Drog bara ut den ur påsen då och lät Lukas hoppa i.

Vi hade med oss ett vagnparasoll, men använde det aldrig. En sittdel kan du ju vända!

• Moamamma

Ok, du har nog rätt ang. vagnen. ,är bara lite rädd att den skall bli illa hanterad på flyget

• liin

Vi planera en Thailand-resa nu i höst, men fundera även på att ta en restresa till Turkiet om någon vecka. (När Tildes pass är klart, beställs idag.)

Har också stora funderingar på det här med vagen. Ha en Emmaljunga Edge Combi som jag inte vill få förstörd... Hade tänkt ta med vår Carena sulky, men kanske den blir besvärligt att köra med.

Mina vänner va på Kreta förra veckan och dom fick sin vagn förstörd på flyget hem...

• Lycke

liin; vi tog en restresa till Marmaris, Turkiet. Ingen småbarnresort alls! Skulle inte rekomendera det resmålet. Fanns ingen sandstrand att prata om! En fyrameters bred grusremsa alldeles vid bar - och restauranggatan. Det stod dessutom att vårt hotell låg en km därifrån, men det var väl lite friserad sanning...
    Vi hade jättehärligt väder och låg vid poolen, så veckan var inte bortkastad, men jag skulle inte tipsa någon småbarnsfamilj att åka dit.

Våran vagn klarade sig finfint, men visst finns det vagnar som blir förstörda...
    Jag tyckte att det var värt chansningen!

Svar på tråden Mina restips efter semester till Turkiet!