• Anonym

Var kan man göra ett KUB-test i närheten av Luleå?

Väljer att vara anonym, eftersom graviditeten ännu är "hemlig"...

Funderar på att göra ett KUB-test, men vet inte var man får göra det i närheten av där vi bor (Luleå). Har inte passerat 35-årsålder ännu och är helt inställd på att betala för testet själv. Har hört att de inte gör detta test i Sunderbyn, stämmer det?

• Svar på tråden Var kan man göra ett KUB-test i närheten av Luleå?
  • Anonym

Jag bor själv i Luleå och till mig sa barnmorskan att de inte gör nupp/kub tester inom det här landstinget. Hon sa att en del åker ner till Stockholm och gör det. Men däremot så utför de FVP gratis och även för dem som är under 35- år. Jag har varit på ett första u-ljud i Sunderbyn för att fastställa längden inför FVP och personalen var väldigt trevliga. Hoppas det här gav lite info =)

• Anonym

OK, tack för svaret! Vid vilken tidpunkt vill de att man gör fvp i Sunderbyn?

• Anonym

Vid femton fullgångna veckor. Först får man komma vid vecka
    12-13 för att fastställa längden så att de sedan kan boka in ett datum när man har gått femton veckor. Det gick väldigt smidigt för mig att få en tid efter att jag hade pratat med min barnmorska om det.

• Anonym

OK! Får man fråga hur gammal du är? Krävs det en massa argument om man är under 35 år, eller räcker det med extrem oro...
    Hade helst velat göra ett KUB-test, men då den möjligheten inte finns här norröver har vi börjat fundera över ett fvp.

• Anonym

Det verkar inte som om man behöver argumentera, jag är under 25 och det var inga problem. På sjukhuset så frågade bara läkaren varför jag ville göra testet men hon nöjde sig med mitt svar om att jag är orolig för att något ska vara avvikande. Så det ska nog inte vara några problem för dig/er att få göra provet om ni vill.

Svar på tråden Var kan man göra ett KUB-test i närheten av Luleå?