• Anonym (ledsen)

Hur valde ni schema/upplägg för boende och umgänge

Hej,
    just nu hänger relationen på en skör skör tråd. Hade vi inte haft barn hade vi separerat för ett halvår sen.
    OM det blir separation, måste jag få lite råd i detta ang. framtida umgänget/vårdnaden av vårt barn som är 2 år.

Barnet har bra kontakt med oss båda. Jag umgås dock mer med barnet, och tar ansvar för kläder, "tider", regler kring uppfostran så att säga. Dagishämt/lämn delar vi på.
    Vi är ense att bo nära varandra vid ev separation (samma stad, helst samma "stadsdel"). Vi är inte helt ense om allt men bråkar iallfall inte massor. Vi har båda fasta tider för våra jobb, båda vanlig kontorstid.

Är växelvis boende då något som skulle vara bäst för barnet? Vi har båda barnets bästa för ögonen. MEN man kan ju ha olika åsikter om vad som ÄR bäst för barnet.
    Han vill ha varannan vecka, eller tätare byten.
    Jag är rädd att det blir för "hoppig" tillvaro för barnet, och skulle vilja att barnet bodde 4-5 dagar i veckan hos mig, och 2-3 hos honom. Samt att man gjorde något gemensamt en kväll varannan vecka (önskedröm kanske).

Hur har ni tänkt när det gällt boende/umgänge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-27 14:16
    *puffar lite*

• Svar på tråden Hur valde ni schema/upplägg för boende och umgänge
  • Anonym (på gång)

Vi kommer att ha växelvis boende, men inte hela veckor i taget. Vi provar först med 2-3 dagars intervall, så får vi se hur det fungerar. Dottern är drygt 3 år och vi kommer att bo drygt 1 mil från varann. Tanken är att förlänga vistelsen hos respektive förälder, så att det till slut blir varannan vecka, men jag vet inte hur lång tid det kan tänkas ta. Det är svårt, det här... Men jag tror att det ändå kan gå ganska bra om man tar det lite varligt i början, så att separationen inte kommer som en fullständig chock. Att umgås allihop under en tid tror jag underlättar för det lilla barnet, och det får man ju kosta på sig.

Vi kommer att vara separerade om ungefär 2 veckor, och då kan jag berätta mer om hur vårt upplägg har fungerat.

• Anonym (ledsen)

Tack - gör gärna det. Skulle betyda mkt för mig. Jag tror också det är bra att kunna umgås allihopa under en tid. Gärna då och då framöver också så klart.

• Anonym

Hej!
    Vi hade varannan vecka men varje onsdag kom pojken till mig och sov till torsdag då det var hans veckor och likadant när det var mina veckor. Fungerade utmärkt och på samarb.samtalen tyckte de att det var jättebra för barnet när det är så ungt (2år).. Man ska ju inte låta det gå för lång tid mellan bytena i den åldern.

• Anonym (vh)

Våra barn var större än ditt när vi separerade (4-11år). Redan från början har det bott hos mig och träffat sin pappa varannan helg. Det beslutet grundar sig på pappans psykiska hälsa. Han har försökt tvinga till sig mer tid, men en anonomym anmälan till socialen ledde till en utredning och de kom fram till att barnen inte bör vara längre tid än så hos honom.

Svar på tråden Hur valde ni schema/upplägg för boende och umgänge