• Tristanya

måla om dörrar

vi har planer på att måla om våra dörrar i huset, men vet inte om det kanske går?
    är sånna vanliga fula dörrar från 70 talet, tror det är nån limmad fannér, är en ljusbrun färg o det är ju inte så snyggt. skulle vilja måla dörrarna vita.
    men hur går man till väga? måste man slipa först o går det om det är fannér eller liknande?
    eller finns det nått annat billigare alternativ?
    vet att det fanns som "täckskivor" förut man kunde sätta på o klä om dörren, men finns det utan speglar då?

blir för dyrt o byta ut dörrarna, så om det skulle kunna gå o måla dom så är det ju perfekt!

hoppas nån kan hjälpa mig!

• Svar på tråden måla om dörrar
  • Flippen

Ska du måla om dörrarna så måste du rugga upp ytan med ett sandpapper först. Det går bra att göra så om det är fanér.

Ett annat alternativ som inte brukar vara så dyrt är att lämna in dem för sprutlackering. Brukar inte kosta så mycket och resultat blir mycket jämnare och finare än om du målar själv.

Nytt år - Nya möjligheter!
  • Tristanya

Flippen skrev 2009-01-23 10:21:06 följande:

Ska du måla om dörrarna så måste du rugga upp ytan med ett sandpapper först. Det går bra att göra så om det är fanér.Ett annat alternativ som inte brukar vara så dyrt är att lämna in dem för sprutlackering. Brukar inte kosta så mycket och resultat blir mycket jämnare och finare än om du målar själv.
    ok, men då ska man ju köra dit alla dörrar också..
    o kanske går att få det jämt om man rollar.. får testa på en dörr först o se hur det blir. kan ju ta förådsdörren tex!
  • Flippen
    Tristanya skrev 2009-01-23 10:24:16 följande:
    Flippen skrev 2009-01-23 10:21:06 följande: ok, men då ska man ju köra dit alla dörrar också.. o kanske går att få det jämt om man rollar.. får testa på en dörr först o se hur det blir. kan ju ta förådsdörren tex!
    Ja det klart, det blir ju lite meckigare att köra iväg med dörrarna men jag hade nog ändå tyckt det var enklare än att slipa och måla om dem själv. (tröttnar snabbt på sånt - blir därmed aldrig färdig )
    Rollar du dem så går det iofs ganska snabbt, men ytan blir lite knottrig av rollern. Det beror förstås på hur slät du vill ha ytan, annars finns det en speciell strykare (eller vad det heter ?) som du stryker med efter rollern för att få det helt slätt. Finns hos färghandeln.
  • Flippen

Planstrykare heter det!!!
    Den där du slätar ut färgen med efter rollning.

• Pappa G

Att sprutlackera dörrar kostar ungefär lika mycket idag som att köpa nya i byggvaruhandeln.

Det finns en risk att fibrerna i fanéret reser sig, så att dörren blir knottrig. Då får man slipa och spackla.

• Tristanya

Pappa G skrev 2009-01-23 17:12:43 följande:

Att sprutlackera dörrar kostar ungefär lika mycket idag som att köpa nya i byggvaruhandeln. Det finns en risk att fibrerna i fanéret reser sig, så att dörren blir knottrig. Då får man slipa och spackla.
    nya dörrar kan jag få på mitt jobb för ca 450kr/st..men skulle vilja slippa köpa nya dörrar..

tror iaf det är fanér i dörrarna, skulle tippa på det efetrsom det är sånna vanliga dörrar. sånna typiska 70 talsdörrar..
    menar du att fibrerna reser sig när det kommer på färg, o att man då måste slipa o spackla efteråt o sen måla om dom igen?
  • Åsa Lund

Om Du målar dem, så måla dem på plats.
    Dammet i luften landar ju på plana ytor och då är det minst risk för knottriga dörrar om de hänger kvar.
    För att få ett bra resultat är det viktigt med bra redskap och bra färg, köp inte bara billigast möjliga.

Min morfar (som var bonde, född 1917) sade alltid: "När det är färdigt syns inte hur dyrt det var eller hur lång tid det tog, bara hur bra det blev."

• Pappa G

Tristanya skrev 2009-01-23 20:20:51 följande:

Pappa G skrev 2009-01-23 17:12:43 följande:
    nya dörrar kan jag få på mitt jobb för ca 450kr/st..men skulle vilja slippa köpa nya dörrar.. tror iaf det är fanér i dörrarna, skulle tippa på det efetrsom det är sånna vanliga dörrar. sånna typiska 70 talsdörrar..menar du att fibrerna reser sig när det kommer på färg, o att man då måste slipa o spackla efteråt o sen måla om dom igen?
    Exakt!
    Sedan är ju ofta inte heller gångjärnen och låskistorna likadant placerade på moderna dörrar, vilket medför ytterligare modifieringar alt. byte av även dörrkarmen.
  • Flippen
    Pappa G skrev 2009-01-23 22:09:53 följande:
    Tristanya skrev 2009-01-23 20:20:51 följande: Exakt!Sedan är ju ofta inte heller gångjärnen och låskistorna likadant placerade på moderna dörrar, vilket medför ytterligare modifieringar alt. byte av även dörrkarmen.
    Annars kan man beställa dörrar av "gammal standard". Då får du dörren anpassad så den passar karmen (om nu de befintliga dörrarna är av den gamla standarden).
  • Tristanya

Flippen skrev 2009-01-24 10:50:02 följande:

Annars kan man beställa dörrar av "gammal standard". Då får du dörren anpassad så den passar karmen (om nu de befintliga dörrarna är av den gamla standarden).
    vill helst slippa byta dörrar. för dom är ju helt ok, men färgen är fruktansvärd!
Svar på tråden måla om dörrar