Muskotnöt?
Ja en enkel fråga, får man äta muskotnöt när man är gravid?
Ja en enkel fråga, får man äta muskotnöt när man är gravid?
Det beror väl säkert på mängder + om det är vid ett enstaka tillfälle eller dagligen. Men enligt denna sajt bör det tydligen undvikas (många väldigt vanliga kryddor här dock, som de anser ska undvikas. Kanske blir lite speciellt när det är te, som de pratar om här?)
www.teochryk.com/store5/html/images/teinformationorter.html
"Har använts vid förlossning för att stärka livmoderns muskler. Bör därför inte användas under graviditet eller vid cancersjukdomar." hmmm, låter ju itne som att sjäölva muskoten är "farlig" utan snarare att man kan få sammandragningar eller förvärkar av den?
är på bf+1 kanske ska tilläggas så om det är "risken att sätta igång förlossning" så känns de som att jag VILl äta muskot
men om man har pyttelite i moset då?
det hade jag för en vecka sedan...har inte fött min bebis än iaf....
HelleGbg skrev 2009-01-23 11:36:17 följande:
Jag har också ätit muskot, men det handlar ju, som sagt, om så små mängder. Man ska inte äta kanel eller nejlika heller fick jag reda på häromdagen. Kanel går det ju åt en del över julen, om man säger så, och ingen bebis synes än...
Ja, om det ändå är dags att föda så är det nog ingen fara. Jag har aldrig hört varningar kring muskotnöt heller, men det är ju giftigt i (mkt) stora doser så jag blev tvungen att googla när jag såg din fråga
För säkrare svar kan du ju alltid kontakta Livsmedelsverket, de borde ju veta. JAG tror dock inte att det är någon större fara med lite muskot i maten vid något enstaka tillfälle.
Oj, att man skulle undvika muskot hade jag ingen aning om, jag har det i alla mina stuvningar och det har inte hänt något
nej som ni säger så var det mest att jag vet ju att själva muskoten anses ju vara giftig, men som sagt så är ju 50% av alla kryddor giftiga, saffran ska ju va väldigt giftig men mängden saffran som blir i EN saffransbulle är ju obefintlig men om man äter ett kilo med sked så får man väl skylla sig själv
Fnyz skrev 2009-01-23 11:46:18 följande:
Lotlas skrev 2009-01-23 11:48:04 följande:
Jag älskar muskot (verkligen, sambon tycker jag är knäpp)! Har aldrig gjort avkall på det under mina två graviditeter och allt gick bra.
Zanna83 skrev 2009-01-23 11:50:43 följande: