• Nikki75

Kan man använda p-piller om man har migrän?

Har bara ett frågetecken som jag vill räta ut.
    När jag vid ett tillfälle läste bipacksedeln till mina p-piller såg jag att det stod att man inte skulle äta dem om man hade migrän. Ringde barnmorskan och frågade detta, eftersom jag har migrän ibland, och hon sa att då var det inte aktuellt med p-piller alls.
    Stämmer detta? Trivdes så bra med p-piller.
    Satte in kopparspiral istället för att komma ifrån hormonerna, men nu tvingas jag ta ut den pg a upprepade svampinfektioner. Nu står jag här och är förvirrad. Vad ska man hitta på för skydd istället då?

Om det nu inte är så att man ska äta p-piller om man har migrän, varför är det så?
    Vad kan hända? Ökad risk för blodpropp eller vad?
    Nån som vet?

• Svar på tråden Kan man använda p-piller om man har migrän?
  • Anonym

Risken för blodpropp ökar om man har migrän när man tar p-piller.

• Janneman

Anonym skrev 2009-01-23 12:01:36 följande:

Risken för blodpropp ökar om man har migrän när man tar p-piller.
    ???????????????????????????????????????????
  • Janneman

Det är ingen fara att äta p-piller om man har migrän. Men det är inte ovanligt att man får fler migränanfall om man äter p-piller. En del märker ingen skillnad och en del måste sluta med p-piller för att dom får migrän varje dag. Speciellt i samband med mens.

• bambigirl

Jag har migrän och har ätit p-piller eller mini-piller i 12 år (förutom när jag var gravid såklart). Började med dem för att min migrän skulle minska och det hjälpte. De tog dock nåt blodprov för att kolla om risken för blodpropp var ökad och det var den inte. MIn morfar fick nämligen en stroke i ganska unga år.

• Anonym

Man ska helst inte använda p-piller om man har migrän med aura, eftersom de som har migrän med aura har en lite högre propprisk än andra. Med "vanlig" migrän utan aura ska det gå bra. Dock kan man ju riskera att få migränanfall av hormonförändringen, men det är inget farligt med det.

• elinvd

Jag brukar ha migrän (med aura) lite då och då och jag har käkat p-piller i 6 år.
    Borde inte bm fråga om det innan hon skriver ut recept till en om det kan vara skadligt?

Don't let other people determine your future
  • Nikki75

Ville bara berätta att jag varit hos BM nu och det stämde att man inte ska äta vanliga p-piller om man har tendens till att få migrän med aura. Ökad propprisk var anledningen.
    Minipiller och hormonspiral ska kunna gå bra.

Men detta påfund är ganska nytt, och det kan ju isåfall förklara varför vissa av er inte fått reda på nåt.
    Själv hade jag ätit p-piller i tio år innan jag själv fick syn på att det stod på bipacksedeln att man inte skulle äta dem om man har migrän. Min BM frågade aldrig mig heller. Kanske gör dem det första gången man får det utskrivet, men inte sen.

• Anonym (090212)

TS: Har också migrän och har ätit både p-piller och haft kopparspiral. Inget av det var så bra för migränen.
    Det bästa är minipiller Cerazette. Mensen försvann helt efter 3-4mån och på detta sättet har migränen minskat. Hade alltid migrän vid mens och äl. Tydligen passar det mig att det är jämn hormonnivå hela tiden oavsett piller på kartan.

Kan tillägga att jag har svår migrän med aura.

Hoppas att det löser sig.

• bambigirl

Jag var på p-medelsrådgivning förra veckan. Hon sa att har man migrän med aura ska man inte äta östrogen då det riskerar att förvärra migränen.

Så minipiller, cerazette, hormonspiral, p-spruta, kopparspiral, kondom var de alternativen som finns. Hormonspiral och p-spruta kan göra att det tar tid att bli gravid när man tar ut dem, vilket inte är ett alternativ för mig. Cerazette och ett av minipillren har jag provat och det var inget bra för mig, så nu provar jag den andra sorten. Sen återstår bara kondom eller kopparspiral för mig

• Anonym (?)

Vad innebär migrän med aura?

• BillaBong

Ooops, såg nu att hela länken inte ville komma med, här är den (lägg bara till www. före så ska det bli rätt): netdoktor.se/?PageId=641&AreaId=29 Annars kan du lätt googla "migrän med aura" om inte länken funkar.

Google... Goooogle! G-O-O-G-L-E!
Svar på tråden Kan man använda p-piller om man har migrän?