• Brunnsbo

Är det värt att putsa brickan? Silverputs eller svinto?

Har köpt en stor bricka - som eventuellt är i silver... hittar inga stämplar, men han jag köpte den av sa att det va silver...

Den är gammal och sliten och har mycket märken. Och är väldigt smutsig har nog stått på en vind eller källare i många år.

Min fråga är om det är värt att stå och putsa denna.
    Har köpt silverputs och trasan blir kolsvart hela tiden när jag putsar och gnor, men ser knappt någon skillnad.

Är det smutsen som blir så svart eller arbetar jag i onödan?
    Blir tokig snart - vågar jag ge mig på svinto?

• Svar på tråden Är det värt att putsa brickan? Silverputs eller svinto?
  • MissLillan

svinto kommer att ge repor och är inte att rekomendera

• lilla sandra

Ketchup ska funka på silver.
    Häll på en klick nånstans på brickan o kolla oom det blir skillnad.
    Svinto kommer förstöra alltihopa.

• Lilla Lotta

Nej för tusan, använd inte svinto det kommer som MissLillan skrev att repa.

• Numminen

Går brickan ner i något kärl (typ diskhon)? Gör den det så kan du testa att lägga aluminiumfolie i botten, hälla i lite salt och sen kokande vatten. Jag putsar mina silversmycken och bestick på det viset, kokar upp i kastrull med aluminiumfolie och salt. Rent utan repor! Fast jag vet inte om det räcker om det är jättesmutsigt.

• Brunnsbo

Tack så mycket!

Ska prova allt detta.

Jag testar om jag får ner den i badkaret.
    Ska saltet hällas på aluminiumfoliet eller på brickan?

Och hoppar över svintot...

• Numminen

saltet löses upp i vattnet så det spelar ingen roll. Det viktiga är att silvret har kontakt med folien, att det är salt i vattnet och att vattnet är riktigt hett. Jag brukar som sagt koka upp i kastrull. Det sker nåt kemiskt som löser upp oxideringarna.

ANvänder du badkar får du säkert ha i en hel del salt för vattenmängden blir ju stor. Men det är ju bara att testa!

Svar på tråden Är det värt att putsa brickan? Silverputs eller svinto?