• Loppan11

Färsk, fylld ravioli?

Nedrans.

Jag har köpt färsk fylld ravioli (ICA:s) till en middag ikväll. Nu plötsligt slår det mig att jag ju som gravid inte ska äta färskost såsom ricotta. I innehållsförteckningen står det att det är 20 % ostpulver (gouda, danbo, grana, emmentaler, gorgonzola och ricotta).

Vad skulle ni göra. Äta eller låta bli? Vad säger rekommendationerna. Är det ok om de kokas?

Har dessutom hört att det är väldigt sällan opastöriserade ostar används säljs i svenska diskar. Mest i riktiga delikatessost affärer och då svnindyrt.

Som sagt var. Alla synpunkter är välkomna!

• Svar på tråden Färsk, fylld ravioli?
  • MissLillan

det är ok att äta!!!!!!

• Loppan11

MissLillan skrev 2009-01-23 12:09:20 följande:

det är ok att äta!!!!!!
    Det låter bra:) Jag gissar att du då menar att det går hand i hand med rekommendationerna..(?). Hoppas
  • La Lola

Tänkte du äta maten kall?

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Aquavit

För det första tvivlar jag på att ICa skulle använda opastöriserad ost i sin pasta.

För det andra, ja, du kan äta all typ av ost när den hettats upp.

För det tredje, om det är ostpulver pastan innehåller så är det inte samma sak som att äta färskost. Ostpulver är ju processat på något sätt, och jag tvivlar på att ostpulver skulle vara skadligt oavsett typ av ost.

• La Lola
    Aquavit skrev 2009-01-23 12:23:57 följande:
    För det första tvivlar jag på att ICa skulle använda opastöriserad ost i sin pasta. För det andra, ja, du kan äta all typ av ost när den hettats upp. För det tredje, om det är ostpulver pastan innehåller så är det inte samma sak som att äta färskost. Ostpulver är ju processat på något sätt, och jag tvivlar på att ostpulver skulle vara skadligt oavsett typ av ost.
    Bra skrivet.
  • Loppan11

La Lola skrev 2009-01-23 12:21:16 följande:

Tänkte du äta maten kall?
    Tack alla för supporten!

No, no. Färsk pasta kokas ju ett par minuter.
  • La Lola
    Fatamorgana skrev 2009-01-23 12:29:52 följande:
    La Lola skrev 2009-01-23 12:21:16 följande: Tack alla för supporten! No, no. Färsk pasta kokas ju ett par minuter.
    Precis. O då är det ju lugnt.
Svar på tråden Färsk, fylld ravioli?