• C r e d o

Någon som vet ett snabbt och smidigt sätt att laga hål på byxknän???

Min femåring har nog världsrekord i att slita ut byxknän, senaste byxorna höll i tre veckor... Så tråkigt att slänga byxor som ser nya ut i övrigt, finns det inget annat sätt att laga än att sy?

• Svar på tråden Någon som vet ett snabbt och smidigt sätt att laga hål på byxknän???
  • Empan81

Snygga lappar. I fuskskinn eller nåt. Kan ju klippa ut dem lite snyggt oxå

• Empan81

Snygga lappar. I fuskskinn eller nåt. Kan ju klippa ut dem lite snyggt oxå

• Repris

Precis, det finns lappar att stryka på eller limma på med textillim. Om man inte vill ha massa lappar på knäna kan man ju lappa inifrån, men då syns ju "hålet" och fransarna, men det kan ju se lite tufft ut.

• killenkott

Jag tog ett par av det för små jeansen,
    klippte ut en form ex hjärta/fyrkant.
    Köpte textillim,lillande antingen från in alt utsidan,och sen strök jag.

Funkade jättebra.

Måste vara något unikt för 5-åringar,tror jag köpte 10par byxor,efter 3veckor var det hål i 8 av dom .
    Blev lite desperat och började lappa.

• C r e d o

Vilka bra idéer, precis något sånt jag tänkt mig! Någon som vet vart man köper tyglim? Bauhaus är kanske fel forum... Tack för tips!

• Repris

I tygaffärer men även på typ ICA Maxi har de textillim. Det brukar ligga där block och pennor och tejp och sånt finns.

• Ari Gold

Mina ungar är likadana (fast nu på vintern är det inte lika mycket slitage då de har överdragsbyxor ute).

Jag kör med sådana där broderade fotbollar som man stryker på. De går att köpa på vår vanliga mataffär.

Är det mycket slitet sätter jag självhäftande stora bomullslaglappar innifrån.

Till regnkläder och ytterkläder med vattentäta membran använder jag självhäftande nylonlaglappar och lagar innifrån genom att ta upp sömmen i fodret. Lapparna slits bort om man sätter utifrån (+ det ser fult ut) och man ska inte sy i sådant material.

Små hål i både kläder och ytterkläder (tex om det gått upp en maska i veourbyxor, blivit smånötningar på ett jeansknä eller börjat fransas vid fotänden på täckbyxor) lagar jag emd ett vattentätt hållfast limspackel som hetyer Liquisole och som går att köpa på Clas Ohlsson. Även med detta är det bäst att limma innifrån då lagningarna syns ganska mycket. Men det går att använda till ALLT och håller jättebra i tvätt. Ett måste om man har tre vilda grabbar.

Svar på tråden Någon som vet ett snabbt och smidigt sätt att laga hål på byxknän???