• Love Peace and understanding

Billings metoden

Hej! Jag är en fyrbarnsmamma som genom åren prövat i stort sett alla preventivmedel som finns på marknaden men jag är inte nöjd med något.
    Nu efter sista barnet (han är 3 år) så har jag haft hormonspiral, men den är förödande för vårt samliv eftersom den totalt dräper min sexlust. Dessutom så kom mensen inte ibland och det tycker jag känns så onaturligt. Nu vill jag inte längre manipulera min kropp på kemisk väg. Så den 29 juli drog jag ut hormonspiralen själv.

Jag har läst på Internet om naturlig familjeplanering www.familjeplanering.com om den så kallade "Billingsmetoden" eller sekretmetoden och jag tycker den låter mycket intressant. Om man använder den rätt och följer reglerna så ska metoden ha 99% säkerhet enligt det jag läst på deras hemsida.

Finns det någon här som har någon erfarenhet av Billingsmetoden? Jag skulle gärna vilja höra vad ni har för erfarenheter.

För övrigt har jag ringt runt till varenda mödravårdscentral i kommunen där jag bor, men ingen känner till metoden. (Bor i norra sverige) Jag ringde också till gynmottagningen, men inte ens läkaren där kände till det. Jag tycker det är synd att vi kvinnor inte blir erbjudna den valmöjligheten.

/V.

• Svar på tråden Billings metoden

Hej igen. Jag tror att jag skrev mitt inlägg i fel grupp (är ny här). Jag väntar ju inte barn, kanske hör mitt inlägg mer hemma i allmänna diskussioner, men jag vet inte om man kan flytta det dit?
    /V.

Där jag bor, i Norrbotten, finns ingen handledare. Men jag har mäjlat till handledare söder över och hoppas att de kan svara på mina funderingar.

Hur länge har ni hållit på med Billingsmetoden då? Har du blivit ofrivilligt gravid någon gång eller funkar det tillförlitligt tycker du?

/V.

• Alvi

Jag är alldeles ny på detta, är inne på min andra månad, och den första var helt avhållsam.

Jag vet inte än om min cykel ser lika ut... Man fyller i ett diagram med fyra olika färger, enligt hur flytningarna är...
    Än så länge litar jag INTE på metoden... Vill bli lite varmare i kläderna innan jag kan lita på det till 100%...!

Jag har skrivit ut ett diagram från hemsidan och börjat fylla i även jag.
    Har ni gått någon kurs eller fått handledning?
    Vet du vilka regler som gäller? På hemsidan står det ju nämt att man måste följa "reglerna", däremot står det inte vilka dessa regler är? Jag har förstått att kondomanvändning skulle vara "mot reglerna", men jag förstår inte varför?
    Man vill ju känna sig trygg i början innan man blivit säker på att läsa av...
    ~Viola

• Alvi

Jag har gått på en första handledningsmöte hos en barnmorska på ett MVC.
    Jag tror att regeln att inte använda kondom är att dels så använder man sig ju inte av metoden då, eftersom man uppenbarligen inte litar på den....
    Dels så ska man ju inte ha sex under de nästa 14 dagarna man ska vara avhållssam ens med kondom, eftersom det sekret som blir när man är upphetsad kan misstas som exempelvis ÄL-sekret och då läser man kanske sina flytningar fel...

Men OM det är så (jag tror det) då borde ju det innebära att man 1) inte ens kan ha typ petting och 2) inte onanera under de dagar man inte ska ha sex...? För då blir man ju upphetsad lixom... Kan inte du ringa och fråga nån....??

Ja, precis, är det mot reglerna att bli upphetsad?? Jag ska försöka ta reda på det.

Men som jag har förstått det så har man en infertil period strax efter mensen, då borde det väl vara ok att köra på?
    Men du menar alltså att man ska inte ska göra det förrens efter ägglossningen? Som det står på internet så ska det ju vara bara 3-6 dagars avhållsamhet... Sen så kan man ju ha två ägglossningar per månad också och hur blir det då? Man tror att det är grönt ljus och så när man minnst anar det har man en till ägglossning...

Sen undrar jag också hur man ska kunna läsa av sitt sekret om det är utblandat med spermier?

Jag funderar på om man skulle kombinera metoden med en persona dator. Kanske skulle det bli lite säkrare då. Har du funderat på något sånt?
    ~Viola

• abovo

Kan inget om Billingsmetoden, men skulle också vilja tipsa om Persona-datorn. Har du testat den? Man kissar på en sticka och stoppar i en liten vit oval ask/dator, som läser av när man har ägglossning och som sedan räknar ut vilka dagar som är röda eller gröna. Dvs gröna dagar är det bara att köra på! Den är verkligen toppen! Jag har använt den sedan 1997, och förra året använde jag den tvärtom, dvs jag använde den för att pricka in ÄL så att jag skulle bli gravid och det funkade!
    Datorn säljs av Unipath och teststickorna kan man köpa på apoteket.
    www.persona.info/se/

• Mamasnest

Persona-datorn funkade INTE för mig. Jag blev med barn 3:e månaden jag använde den. Datorn kan bara läsa av 1 ägglossning under en mensperiod och jag hade tydligen 2.
    Jättebra om den funkar för andra, jag tar dock inte den risken en gång till...

• abovo

Den har 93 % säkerhet, dvs det är ju en högre risk med den än med att använda hormonpreparat. Men jag tror det är lite OP, ville bara tipsa om något som funkat jättebra för mig och många andra som jag känner.

• abovo

off topic skulle det stå inte OP, det är väl kräfttiderna

• taiyin

Jag började testa Billingmetoden, men i omvät syfte, för att bli gravid. Nu lyckades vi på första försöket, men jag hann ändå läsa in mig endel...

Så därför vill jag tipsa TS om boken "Billingmetoden". Finns säkert att låna på ett bibliotek i närheten. Den är mycket utförlig och har bra förklaringar!

• uno

Vad intressant! Vi har kört med säkra perioder i många år och sen räknade jag fel och Majken blev till och nu funderar vi förstås på hur vi ska justera barnafödandet framöver och det här verkar ju vara ett bra alternativ.

• sami

Jag har under mågna år använt mig av en variant av naturlig famljeplanering som ökar säkerheten till nästan 100% (om man följer den ordentligt)

Det är en kombination av billings och andra metoder och tar ca 2 minuter av en dag att genomföra.
    man registrerar inte bara sekret utan även temp och cervix läge + några andra referenser som är baserad på historik i tidigare menstruations cykler.
    det kallas för Sypmto thermal registrering

Såhär kan en dag se ut...

när klockan ringer kl 07.00 så stoppar jag tempen i munnen oavsett om jag ska upp eller inte och registrerar tempen...(ellelr läser av den när jag går upp) prickar in detta i en lista.... går på toa och kissar... är det dagarna efter mens så kollar jag vart livmodern befinner sig..högt-på väg upp/ner eller lågt.... lågt i början högt vid ägglossning och lågt efter ägglossning.... när jag kissat så torkar man ju sig och då får man sekret informationen med al den informationen....
    sen är det kalrt...
    under dagen när man ändå går på toa så kollar man ju när man torkar sig hur det känns...
    på kvällen bokför man de iaktttagelser man haft under dagen och vet på så sätt när det är läge och inte att ha sex...
    låter det krångligt?
    efter ca 2 år så bokför jag inte ens längre utan det är automatiskt...
    vad är då fördelarna?
    inga kemikalier styr min kropp... jag följer min egen cykel och hormonerna styr... jag känenr min kropp mycket väl och vet om något inte stämmer...
    Min man är mycket delaktig och vet ibland bättre än jag vilken tid det är... han känner av mig mycket bra... han säger at tdet känns som om man dras med av naturens krafter på något sätt....
    nackdelar.... bara att man är mest sugen på sex när man inte får.... men skulel man itne kunna hålla sig så får man ju ta till något annat som en kondom eller så.... men det kan man inte göra förrän man vet hur det fungerar... för det påverkar sekretinformationen...

Det tar ca 1-2 år att lära sig det här... men det är värt det...
    det finns dataprogram för det här....
    flera stycken...
    bla Ovusoft och Hormonalforecaster är de jag testat... och de är bra båda två men det senare kan man använda både för att bli gravid och för att inte bli det... Ovusoft hade när jag provade det bara en vesrion för att bli gravid och de tär ju lite trist om man inte vill bli det...

Lycka till

• Alvi

sami: Tack för all information... Men en fråga bara, när du skriver " var livmodern befinner sig", då menar du tappen eller....?

• uno

Hur vet man var livmodern befinner sig?

Hej alla! Intressanta inlägg, speciellt det du skrev Sami.

Jag ska ta och köpa boken om Billingsmetoden. Den är visst slut i handeln men den finns att få tag i på följande adress (om någon fler är intresserad) www.alternativ.nu
    /v.

• Alvi

Love Peace...: Tack för länken! Den kanske man skulle ta o införskaffa...!

• sami

hade skrivit et långt mer förklarande svar så kommer katten (8 veckor gammal) och stänger ner datorn.... hahah så glad man blir då...

men vill du veta mer om det här så kan du ju skriva till mig... på info@galligalli.com

ps livmodertappen är det man kan känna med fingrarna.... lätt att nå=infertil svår att nå=fertil... enkelt förklarat...

Svar på tråden Billings metoden