Billings metoden
Hej! Jag är en fyrbarnsmamma som genom åren prövat i stort sett alla preventivmedel som finns på marknaden men jag är inte nöjd med något.
Nu efter sista barnet (han är 3 år) så har jag haft hormonspiral, men den är förödande för vårt samliv eftersom den totalt dräper min sexlust. Dessutom så kom mensen inte ibland och det tycker jag känns så onaturligt. Nu vill jag inte längre manipulera min kropp på kemisk väg. Så den 29 juli drog jag ut hormonspiralen själv.
Jag har läst på Internet om naturlig familjeplanering www.familjeplanering.com om den så kallade "Billingsmetoden" eller sekretmetoden och jag tycker den låter mycket intressant. Om man använder den rätt och följer reglerna så ska metoden ha 99% säkerhet enligt det jag läst på deras hemsida.
Finns det någon här som har någon erfarenhet av Billingsmetoden? Jag skulle gärna vilja höra vad ni har för erfarenheter.
För övrigt har jag ringt runt till varenda mödravårdscentral i kommunen där jag bor, men ingen känner till metoden. (Bor i norra sverige) Jag ringde också till gynmottagningen, men inte ens läkaren där kände till det. Jag tycker det är synd att vi kvinnor inte blir erbjudna den valmöjligheten.
/V.