• cissy

Amning och kaffe?

Hur är det egentligen, i hur stor mängd går koffeinet över till barnet om man dricker kaffe och ammar? Vet någon hur länge det tar för koffeinet att gå ur kroppen? Vill inte att min tjej ska få i sig en massa koffein, men samtidigt älskar jag kaffe! Har nu gjort så att jag druckit kaffe strax efter amningen då det är ca 3 timmar till nästa amning i hopp om att koffeinet då försvunnit och inte påverkar bebisen.

Vad anser ni om kaffedrickande och amning?

• Svar på tråden Amning och kaffe?
  • Lovasraramamma

jag dricker kaffe å ammar men inte kaffe i mängder. kaffet går ju över i mjölken. du gör nog rätt med å vänta mellan amning å kaffe även om inte jag jämt gjorde det.

• TweetyUllis

Jag dricker kaffe och cocacola i samma mängder som när jag var gravid (och som innan dess), dvs kanske 2 koppar kaffe/dag och ibland kanske 1l cola light/dag. Har inte märkt någon skillnad på min lilla tjej om jag hoppar över koffeinet. Hon verkar tåla det mesta jag äter/dricker bra (peppar, peppar....)

• melles mamma

jag dricker inget koffein när jag ammar.....

• LittleSunshine

Kaffekärring som jag är så fortsatte jag att dricka kaffe både under graviditeten & under tiden jag ammade, det enda som jag ändrade i mitt kaffemönster var att jag inte drack sent på eftermiddagen för att undvika att Ella skulle bli orolig vid läggdax.
    Jo, och om jag bara var tvungen till att dricka kaffe senare så drack jag koffeinfritt som jag tycker funkar i nödfall.
    Men alla barn reagerar olika men i mitt fall gick det bra.

• Ilithyia

Jag dricker 2-3 koppar per dag och det verkar inte påverka pyret. Försöker dock tajma in kaffet direkt efter amningen...

På doktor on line finns följande svar om kaffe och amning:

En rad undersökningar bekräftar att ett måttligt kaffeintag hos mamman inte verkar vara skadligt
    för fostret under graviditeten, eller för det diande barnet efter förlossningen. Huruvida mammans
    kaffevanor påverkar barnets sömn är svårare att svara på. Efter att ha sökt i en hel del litteratur
    har jag dragit följande slutsatser:

Koffein går i liten grad ut i modersmjölken.

De allra flesta bröstuppfödda barn tycks inte bli påverkade av mammans koffeinintag, om hon
    dricker mindre än sex koppar kaffe om dagen.

För att få reda på om barnet blir påverkat kan mamman avstå under några dagar för att se om den
    lille får lugnare nätter.

Tänk på att också te, coca-cola, choklad och vissa läkemedel innehåller koffein.

www.doktoronline.se/func/qa

Svar på tråden Amning och kaffe?