• Guldhjärtat

Kroatien?

Jag och sambon har tänkt att åka utomlands i höst och har för tillfället ögonen för Kroatien och en stad som heter Dubrovnik. Är det någon som har varit där eller på andra ställen i Kroatien som kan berätta lite?

Är det ett fint/bra land att besöka?
    Är det fortfarande billigt som det står på resebolagens sidor?
    Hur är vädret där på hösten, sept/okt?

• Svar på tråden Kroatien?
  • jess 2

Tycker att ni ska åka till Kroatien, ett helt underbart land.
    Har varit där 3 år och då på ställen som heter Pula, Opatija och Makarska, jag bara älskar att vara där nere.
    Har hört att Dubrovnik e fint men lite dyrare än andra ställen i Kroatien.
    Har aldrig varit där på hösten så vädret kan jag ej uttala mej om, men under sommar månaderna e det jätte varmt där.
    ha en trevlig resa

• Kungälv72a

Hej!

Kroatien... jaaaaa, åk dit! Vi var i Kroatien och seglade förra året. Helt underbart land. Nu vet jag inte hur det är på hösten med väder och värme, men jag misstänker att det är samma som Grekland, dvs. ostadigare, men som svensk okej sommar.

Maten är åt det Italienska hållet, åtminstone ute på öarna där vi var. Det var mycket lufttorkad skinka, god ost, god salami, riktigt fint kött, mycket goda fisk och skaldjursrätter. Vällagad mat som smakade mycket. Väldigt bra viner, speciellt dom röda.

Människorna var mycket trevliga och tillmötesgående.

Det finns väldigt mycket historiska sevärdheter, vackra byggnader och intressannta platser.

Men det mest fantastiska är ändå det kristallklara vattnet. Inte alls lika nedsmutsat som i Grekland. Otroligt vackra vyer (åtminstone ute i skärgården), både grönt och kargt.

Kan verkligen rekommendera Kroatien!

• snart tre

Kan bara instämma. Vi var i norra kroatien, i Istrien, för två år sedan. Kanonfint, jättegod mat, billigt och ett i allmänhet underbart land att semestra i. Istrien har tillhört Italien tills 1946 och därför är allt präglat av den italienska kulturen - det märks särskilt på maten (lufttorkad skinka, goda ostar, mumsig risotto och pasta samt en mängd fisk- och skaldjursrätter och mycket smaskiga viner). Vi åt en massa helt fantastiska trerätters middagar med härliga viner för runt 300 kronor för två personer - och då var det mycket hög klass på maten (mao lyxrestaurang). Åh, jag dreglar bara jag tänker på det! Självklart kan man äta ännu billigare, men passa på att njuta av maten om ni är där.

Där vi var var vattnet turkost och underbart - gick alldeles utmärkt att t ex snorkla. Det kryllar av vackra och gamla byggnader och det går enkelt att hyra bil eller resa runt med buss om man vill.

Vi reste till Rovinji - en undarbar gammal kuststad som får Gamla Stan att framstå som modernt. Utanför ligger massor av vackra öar att åka till och runt om i bergen finns en mängd vingårdar att åka till. Det går också att ta snabbfärja till Venedig över dagen därifrån om man vill.

Passa på att resa till Kroatien innan allt för många hittar dit och det blir för turistigt. Det slår det mesta i semesterväg nere i Medelhavet - till exempel mycket bättre än Grekland.

Svar på tråden Kroatien?