• Dandelion

Propavan (sömntablett) - Känner mig helt mörbultad och dödstrött dagen efter. Fler?

Jag har fått Propavan utskrivet för att jag ska sova bättre om nätterna. Visst, jag somnar fortare men sen känner jag mig helt veck dagen efter. Jag blir som en zombie och kan inte fokusera på jobbet. Har nog aldrig kännt mig så trött i hela mitt liv! Känner mig alldeles yr, kan knappt hålla ögona öppna (som om jag skulle varit vaken flera dygn på raken).

Jag trodde att vitsen skulle vara att  man fick sova bättre och därmed känna sig piggare och utvilad dagen efter.
    Om det fortsätter så här kan jag ju lika gärna vara vaken hela natten för t.o.m. då känner jag mig piggare dagen efter än vad jag gör nu!!

• Svar på tråden Propavan (sömntablett) - Känner mig helt mörbultad och dödstrött dagen efter. Fler?
  • Birgitta2

Jag använder också propavan. Främst för att den inte ger beroende. Men numera är jag oerhört restriktiv, just för att jag upplever det exakt som du. Jag är helt enkelt inte människa dagen efter. Testa med att ta tabletten redan vid 20.30 och lägg dig vid 21.30 eller 22.00. Eller ta bara en halv tablett en halvtimme innan du går och lägger dig. Drick inte te, kaffe eller cola på kvällen.

• Laire

Ja jag mådde också så efter att ha tagit Propavan, det kändes som jag hade myror i huvudet!

Jag fick Zopiklon utskrivet istället. Det är en insomningstablett som släpper väldigt fort och alltså inte ger någon effekt senare under natten som min läkare förklarade det. Den var helt underbar, den verkade fort och jag hade inga effekter dagen efter. MEN den kan vara beroendeframkallande så man får bara små askar i taget (en åt gången) och man måste till en läkare för att få ett nytt recept (man kan inte få flera askar på samma recept). Samt att man inte fick använda den för evigt, jag behövde bara ha den några månader och inte varje natt.

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • Eofrysina

Jag har mått jättedåligt med Propavan. Vaknade ändå flera gånger per natt (fast kunde somna om) och var helt borta minst halva efterföljande dag. När tabletten började går ur dagen efter mådde jag jättekonstigt. Nu har jag en insomningstablett istället som jag tar en gång till när jag vaknar på natten. Då har jag sluppit de bieffekter som starkare sömnpiller ger. Nackdelen är att den jag tar nu är svagt beroendeframkallande så jag bör nog inte ta den så länge.

• Dandelion

Då ska jag nog höra med en läkare om jag inte kan få såna insomningstabletter som ni verkar ha fått. Det verkar mkt bättre!

Jag kan inte fortsätta med Propavan om det ska vara så här. Skönt att veta att det inte bara är jag som känner mig så konstig dagen efter. Har Googlat lite med på Propavan och det verkar vara ganska vanligt att man blir extremtrött dagen efter (fast oxå väldigt individuellt, för vissa funkar tabletterna perfekt). 

• Eofrysina

Attarax är också ett icke beroendeframkallande medel som man kan ta i lite starkare dos för att kunna somna. Funkar tydligen på en del, men själv blir jag inte särskilt trött på dem. Jag såg nu att du skrivit under ansnittet Gravid. Om du är gravid är det nog betydligt mer begränsat vilka tabletter man kan ta.

• hewi81

Jsg blir också sådär av propavan så jag har stilnoct istället, får jag bara 8 timmars sömn med den så känner jag inget av dem dagen efter.

• Dandelion
    Joggy skrev 2009-01-23 14:44:51 följande:
    Kan man få äta sömntabletter fast man är gravid?
    Ja det finns vissa märken som man får ta. Jag har för mig att läkaren sa att det var de mediciner som är A-klassade som passar även gravida. Propavan skulle iaf vara ok.... men det passar uppenbarligen inte mig.
  • Birgitta2
    Dandelion skrev 2009-01-23 14:58:51 följande:
    Ja det finns vissa märken som man får ta. Jag har för mig att läkaren sa att det var de mediciner som är A-klassade som passar även gravida. Propavan skulle iaf vara ok.... men det passar uppenbarligen inte mig.
    Får du möjligen myrkryp i benen också? Jag kan få det ibland, och då är jag dödstrött av tabletten men får ingen sömn pga myrkryp. Hopplöst.
  • Pirum

Jag tog aldrig P. efter 20 på kvällen. Tog jag den 20, kände jag av den så det var dags att sova 22.

Testa ta den tidigare en natt innan du byter är väl ett bra tips.

• solstraalen

Men jag har en fråga.

VAd tar ni som vaknar 20 ggr varje natt, om ni inte tar propavan?

Jag somnar dölätt eftersom jag är såååååååå trött jämt. Men jag vaknar MASSOR av ggr varje natt. Jag somnar oftast om direkt, men alla avbrott gör att min sömn blir helt sajko.

Men jag blir oxå helt off i skallen dagen efter.

Någon som vet?

Insomningspiller behöver jag ju inte som sagt.

Mamma till Anton 9år, Saga3år och Josef 1½år
Svar på tråden Propavan (sömntablett) - Känner mig helt mörbultad och dödstrött dagen efter. Fler?