• Anonym

IBS

Jag har IBS och har hatt sen jag var liten antagligen. Men det är inte förren nu som jag har förstått att det är IBS då jag har prövat o plockat bort t.ex mjölk. testade mig även för gluten. Har diarré för det mesta och väldiga magsmärtor. i veckodagarna äter jag imodium plus, annars klarar jag inte av att gå till skolan.
    Jag bara undrar hur det ska bli sen när jag ska börja jobba. Jag kan ju inte äta imodium plus hela livet. Jag är lite orolig också för jag tror ju absolut inte att det är nyttigt för varken magen eller kroppen att äta det regelbundet. Men vad ska jag göra? Måste ju få leva.
    Ni andra med IBS, jobbar ni? I så fall hur klarar ni av jobbet när ni får springa på toaletten stup i kvarten?
    Är det något som har hjälp er?

• Svar på tråden IBS
  • skypigveon

Har IBS men blev väldigt mycket bättre sen jag la av helt med mjölkprodukter...tar Imodium ibland fortfarande men just nu är allt ganska normalt..det kommer och går i skov..jag har det inte alltid...

• Anonym (magen)

Jag är lärare med IBS.. Det har hänt att jag i panik måste ge eleverna fem minuters bensträckare för att störta till toaletten, men oftast kan jag hålla magen i schack genom att endast äta laktosfria produkter, inte dricka kaffe, äta på regelbundna tider och äta så lite vitt mjöl som möjligt. Det händer att jag måste medicinera, särskilt om det är väldigt stressigt på jobbet någon period, men genom att vara väldigt noga med maten och gå ordentligt på toaletten på morgonen så brukar det ändå gå ganska bra.

• Anonym

jag har åxå ibs-..m,en jag har hitt ett sättt o hålla magen i schack..jag äter lactiplus..(mjölk syre bakterier)...sen äter jag även oxytarm...det håller min mage i gång

• Vroooooom

Det finns inte alltid så mycket att göra mot ens IBS. Ibland får man bara acceptera och bara se till att klara dagen och inte tänka för mycket på framtiden. Ja, det låter kanske dystert men det är inte alltid det finns någon hjälp.
    Om du blir hjälpt av Imodium så fortsätt att ät det och tänk inte för mycket på framtiden.

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m39745956.html Tråden för oss med IBS
    Ni är välkomna dit

Cheer up, the worst is yet to come
  • Anonym

jag blev lite bttre när jag började ta folsyra (bvitamin) inför min planerade graviditet.. sen nr ja vart gravid så tog de bara några veckor så var jag normal i magen... andra blir ju ofta förstoppade som gravid, men jag vart normal :D klarade järntabbletterna med... har nu ammat i 4veckor och är normal än, hoppas de håller i sig!!!

• Fauna

vet att jag svarar på en gammal tråd nu, men kan det hjälpa nån så..

min ibs har oxå i princip försvunnit på dagen sen jag började äta folsyra (planerar grav.)!
    ta er en titt på vad de skriver om folsyra/b9 här: www.matdagboken.se/&PageID=15

• Anonym (IBS besvär)

Jag har haft IBS under säkert 5 år. Har provat allt från att sluta med mjölk, fått hypnosbehandling, bara äta "snälla" saker mot magen, ja gud vet allt.
    Jag fick ta sabbatsår från min utbildning för jag gick ner så mycket vikt, hade diarré hela tiden i princip, jag hade inga krafter och vägde 43 kg:(
    Men efter jag slutade plugga och började jobba så har magen blivit väldigt mycket bättre. Visst har jag diarré varje dag, men oftast bara efter matintag. Däremot har jag kroniskt ont i magen och äter medicin mot magkramper flera gånger om dagen, det är nog det största besväret. Men dock hanterbart.
    Sen är det nog lättare att ha ett arbete med regelbundna tider. Jag är sjuksköterska och jobbar så oregelbundet det bara kan bli. Efter helgen ska jag jobba natt, det är inget att rekommendera för en person som lider av IBS. Vilka magsmärtor..

Sammanfattningsvis upplever jag att IBS - besvären blir mindre när man arbetar (annan sorts stress kanske), när man äter regelbundet och äter helst ljus mat, inte massa fibrer (får ont i magen bara jag ser grovt bröd). På det viset har jag blivit bättre.

Ha det gott!

• annsoh

Jag har oxå ibs. Hoppade av gymnasiet pga av smärtor o nervösitet. Klarade helt enkelt inte av det. Är 18år nu o vill ha ett jobb elr iaf få pengar på nått sätt.

Svar på tråden IBS