• lycklig man

halsfluss som inte försvinner med penicillin

min son fick bekräftat att han hade halsfluss i måndags han har nu ätit penicillin kåvepennin i 5 dagar borde det inte bli bättre han har fortfarande feber jätte ont i halsen o svårt att svälja spottar ut slem o saliv
    han ska äta i tio dagar alltså tills på onsdag men det borde ju vända snart hur vet man om det är nåt annat typ halsböld

• Svar på tråden halsfluss som inte försvinner med penicillin
  • ebben

man måste äta kuren ut,o se om man blir bättre då.
    Man blir inte bra direkt......tyvärr.

• lycklig man

ja jag förstår det men borde inte det släppa lite i halsen o febern han har ju fått ipren alvedon regelbundet sen i måndags

• K med lilla E

Jo det borde blivit bättre efter fem dagar men min erfarenhet är att Kåvepenin inte tar halsfluss för det mesta, man måste ha ett starkare antibiotika, men ofta skriver läkaren ut Kåvepenin först och hoppas på det bästa. Nu är det ju tyvärr fredag men annars hade jag hört av mig igen till läkaren snarast för att få något annat.

• vickitoria

såvida det inte är influensan och er löäkare har haft fel? Har precis haft samma symtom själv på influensan och då hjälper inte all kåvepenin i världen bara att vänta ut!

• Hervor 1

Vet man att det är bakterier då? Isåfall kanske annat antibiotikum behövs, är det virus så biter det ju inte oavsett.

• Gardin

Kåvepenin biter tyvärr inte alltid och av erfarenhet tar det tid! Har haft halsfluss tot ca 20ggr i mitt liv och är nu imun mot kåvepenin.. stackars liten jag har tyvärr inga bra tips att ge förutom glass!!

Hoppas din som kryar på sig snart!

• Ann R

Min kusin åkte på virusrelaterad halsfluss och eftersom det är virus biter inte penicillin på det. Jag läste någonstans på nätet att om man hade rejält ont i halsen utan att vara förkyld i övrigt var det oftast bakteriell halsfluss (dvs penicillin borde funka)men om man samtidigt hade andra kraftiga förkylningssymptom så var det troligtvis virus. Det stod att det kunde 1-2 veckor att bli frisk. Jag har för mig att jag googlade fram de uppgifterna på "virus halsfluss". Jag är inte läkare eller sjukvårdsutbildad, men det borde ju gå och kolla med hjälp av snabbsänka om det din son har bakteriellt eller inte....

• Ulle75

Nu är det ju lite dumt att det är fredag, annars hade jag ringt ner till vc och rådfrågat läkaren om ev byte. För mig funkar inte kåvepenin utan jag får äta andra pencelin.
    Men ring sjukvårdsrådgivningen och kolla upp det.

• 3mamman

Ja är det streptokocker så tar penicillin, förutsatt att det är rätt dos och man verkligen tar medicinen, borde se effekt inom 2-3 dygn.
    Halsböld gör rejält ont, feber osv.
    Man kan ju ha virus t ex körtelfeber i halsen, då hjälper inte anitibiotika.

Svar på tråden halsfluss som inte försvinner med penicillin