• MammatillEdvin

Undvika speciell mat vid amning - hur länge?

Hur länge bör man undvika att äta gasbildande mat, t ex kål, lök, bönor o s v, när man ammar? Gäller det bara fram till barnet är 3 månader och magen bör ha stabiliserat sig eller ska man undvika dessa matvaror under hela amningstiden? Hur har ni gjort?

(Sonen är 2,5 månad gammal. Jag har använt Minifom sedan ett par veckors ålder och har nu slutat använda det nattetid, vilket funkar, för att så småningom fasa ut och sluta helt.)

• Svar på tråden Undvika speciell mat vid amning - hur länge?
  • lyckligmamma

jag åt nästan allt och drack allt

• antons bejb

har sonen haft problem med magen? eller undvek du det ändå? själv åt jag all sån mat.

• Sara Li

Jag var på föräldrautbildning för en vecka sedan och fick då veta att man kan äta ALLT när man ammar. Det är inget av det man äter som går ut i mjölken som så många tror, huvudsaken är att man ÄTER. Det är själva ätandet som gör att kroppen KAN tillverka bröstmjölken. Det var min barnmorska som sa detta.

• ticktick

Jag har aldrig undvikit någonting utan ätit som vanligt. Det är ju inte säkert att ditt barn reagerar på det du undviker - bättre testa och se och sedan eventuellt undvika.

• Småtokig

Jag åt oxå allt, undvek ingenting mer än alkoholen iofs. Enda gången han reagerade var när jag åt lite för mycket brysselkål en kväll. Därefter så åt jag inte fullt så många när det väl var sådana till maten.

♥Albin 20070116 ♥
  • Sara Li

Det finns ju en debatt nu om alkohol påverkar barnet genom amningen... SLV säger att den inte gör det. Men är det då inte ändå sunt förnuft som gäller? Man sitter väl inte och dricker alkohol när man ammar? Inte heller passar det väl sig att dricka alkohol när man har hand om små barn? Så det kvittar väl egentligen om den går ut i bröstmjölken? En som har hand om barn ska inte dricka alkohol!!! Sen kan SLV säga vad de vill.

• LAV0LINA

Svägerskan berättade att hon fått en lång lista av sin BM på saker man skulle undvika. Choklad, jordgubbar och massa massa mer.
    Jag fattar inte riktigt varför man ska undvika allt detta, antar att även jag kommer få en lista eftersom vi går hos samma BM...

• Sara Li

Be din barnmorska att läsa på nya rön som kommit.

LAV0LINA skrev 2009-01-23 16:13:59 följande:
    Svägerskan berättade att hon fått en lång lista av sin BM på saker man skulle undvika. Choklad, jordgubbar och massa massa mer.Jag fattar inte riktigt varför man ska undvika allt detta, antar att även jag kommer få en lista eftersom vi går hos samma BM...
  • MammatillEdvin
    Svar på #6
    Lite OT, eller? Läs gärna min trådstart igen.

Sara Li skrev 2009-01-23 16:07:51 följande:
    Det finns ju en debatt nu om alkohol påverkar barnet genom amningen... SLV säger att den inte gör det. Men är det då inte ändå sunt förnuft som gäller? Man sitter väl inte och dricker alkohol när man ammar? Inte heller passar det väl sig att dricka alkohol när man har hand om små barn? Så det kvittar väl egentligen om den går ut i bröstmjölken? En som har hand om barn ska inte dricka alkohol!!! Sen kan SLV säga vad de vill.
  • Sara Li

Jo, men jag kom bara att tänka på det när frågan om vad man ska undvika fanns i din rubrik.

MammatillEdvin skrev 2009-01-23 16:19:23 följande:
    Svar på #6Lite OT, eller? Läs gärna min trådstart igen.Sara Li skrev 2009-01-23 16:07:51 följande:
  • MammatillEdvin
    Svar på #10
    Det är ok! Trevlig helg! :)
  • Sara Li

Tack detsamma! Käka lite kål nu och ha det så bra!

• MammatillEdvin
    Svar på #12
    :)
    Sara Li skrev 2009-01-23 16:24:55 följande:
    Tack detsamma! Käka lite kål nu och ha det så bra!
  • ticktick

Sara Li: Det där har väl knappast med trådstarten att göra? Jag dricker öl och ammar. Tar gärna en öl till maten, t.ex. När sonen var liten satt jag och ammade honom vid bordet - smuttandes på en kall öl. Det var fantastiskt skönt efter en lång graviditet. Detta gjorde jag eftersom jag behärskar simpel matematik och vet att alkoholen inte går över i bröstmjölken, min son blir alltså inte påverkad av alkoholen. Att man sedan inte skall vara berusad och hantera barn är en självklarhet för mig, jag dricker alltså inte så att jag blir full. Men en öl gör ingen fylla för en normal människa. Sunt förnuft - du menar moral va? För det är moraliserar du gör, faktiskt. ; )

• Sara Li

Ok då moraliserar jag väl lite till då: Jag tycker verkligen inte det passar sig att sitta och dricka öl när man ammar. Jag var tillsammans med en karl som söp sig full på öl titt som tätt och jag förknippar bara öl med negativa saker. Så nej, det hör inte ihop med amning för MIN del. Skulle reagera väldigt negativt om jag såg någon som drack öl, om än så lite när hon ammade.

ticktick skrev 2009-01-23 19:43:50 följande:
    Sara Li: Det där har väl knappast med trådstarten att göra? Jag dricker öl och ammar. Tar gärna en öl till maten, t.ex. När sonen var liten satt jag och ammade honom vid bordet - smuttandes på en kall öl. Det var fantastiskt skönt efter en lång graviditet. Detta gjorde jag eftersom jag behärskar simpel matematik och vet att alkoholen inte går över i bröstmjölken, min son blir alltså inte påverkad av alkoholen. Att man sedan inte skall vara berusad och hantera barn är en självklarhet för mig, jag dricker alltså inte så att jag blir full. Men en öl gör ingen fylla för en normal människa. Sunt förnuft - du menar moral va? För det är moraliserar du gör, faktiskt. ; )
  • Marlene

fast jag tycker inte att amning har med saken att göra. Det blir lätt fel när man sitter och svammlar om att man inte ska dricka när man ammar. Det är när man har småbarn man inte ska dricka, oavsett om man ammar eller inte. Jag tycker verkligen att fokus på debatten är skruvad, det gäller lika mycket flaskmatande föräldrar och självklart även pappor!
    Sara Li skrev 2009-01-23 20:21:52 följande:

Ok då moraliserar jag väl lite till då: Jag tycker verkligen inte det passar sig att sitta och dricka öl när man ammar. Jag var tillsammans med en karl som söp sig full på öl titt som tätt och jag förknippar bara öl med negativa saker. Så nej, det hör inte ihop med amning för MIN del. Skulle reagera väldigt negativt om jag såg någon som drack öl, om än så lite när hon ammade.
Svar på tråden Undvika speciell mat vid amning - hur länge?