• JJ85

Kan man äta räkor när man ammar?

kan man äta räkor när man ammar?

• Svar på tråden Kan man äta räkor när man ammar?
  • Suri

JA, du kan äta allt när du ammar.

• Sara Li

Jag var på föräldrautbildning för en vecka sedan och fick då veta att man kan äta ALLT när man ammar. Det är inget av det man äter som går ut i mjölken som så många tror, huvudsaken är att man ÄTER. Det är själva ätandet som gör att kroppen KAN tillverka bröstmjölken. Det var min barnmorska som sa detta.

Det finns ju en debatt nu om alkohol påverkar barnet genom amningen... SLV säger att den inte gör det. Men är det då inte ändå sunt förnuft som gäller? Man sitter väl inte och dricker alkohol när man ammar? Inte heller passar det väl sig att dricka alkohol när man har hand om små barn? Så det kvittar väl egentligen om den går ut i bröstmjölken? En som har hand om barn ska inte dricka alkohol!!! Sen kan SLV säga vad de vill.

• pseudonym1

Sara Li: Vad är det för debatt du menar?
    Lmv har gått ut med att man som ammande kan dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr/v utan att det har en negativ påverkan på barnet.
    Jag har inte hört någon som helst debatt om hurvida detta "påstående" från lmv är riktigt eller ej utan att det är fastställt att det är så...
    Eftersom de har kommit fram till detta via forskning så är min definition på sunt förnuft att man själv får bestämma hurvida man vill ta det där glas vinet eller ej.
    Livsmedelsverket ska inte säga vad de vill utan hålla sig till fakta!

Som svar på Ts fråga ang räkor så har jag ätit massa räkor utan att min dotter reagerat. Käka lite o kolla av om barnet verkar reagera o gör den inte det så är det bara o käka på!

• BymBym
    pseudonym1 skrev 2009-01-23 18:02:31 följande:
    Sara Li: Vad är det för debatt du menar? Lmv har gått ut med att man som ammande kan dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr/v utan att det har en negativ påverkan på barnet. Jag har inte hört någon som helst debatt om hurvida detta "påstående" från lmv är riktigt eller ej utan att det är fastställt att det är så...Eftersom de har kommit fram till detta via forskning så är min definition på sunt förnuft att man själv får bestämma hurvida man vill ta det där glas vinet eller ej.Livsmedelsverket ska inte säga vad de vill utan hålla sig till fakta!Som svar på Ts fråga ang räkor så har jag ätit massa räkor utan att min dotter reagerat. Käka lite o kolla av om barnet verkar reagera o gör den inte det så är det bara o käka på!
    Bra talat! Håller med om allt du skriver här
  • mallan1973

Ja, man kan äta räkor :)
    Men om man märker att ens barn har lite irriterad hud eller utslag så kan man testa att avstå från: skaldjur(tex räkor då), choklad och vindruvor och nåt till som jag inte kommer ihåg.
    Både jag och min sambo har torr hud och eksem så vår lille kille kunde reagera med utslag på huden ibland...blev mkt bättre om jag skippade choklad.

• Sara Li

Det är just den debatten jag menar ja. jag förkortar Livsmedelsverket SLV. Och jag vidhåller att man inte ska dricka en droppe alkohol när man har hand om barn.

Förlåt TS att jag var OT. Ska lämna tråden.

pseudonym1 skrev 2009-01-23 18:02:31 följande:
    Sara Li: Vad är det för debatt du menar? Lmv har gått ut med att man som ammande kan dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr/v utan att det har en negativ påverkan på barnet. Jag har inte hört någon som helst debatt om hurvida detta "påstående" från lmv är riktigt eller ej utan att det är fastställt att det är så...Eftersom de har kommit fram till detta via forskning så är min definition på sunt förnuft att man själv får bestämma hurvida man vill ta det där glas vinet eller ej.Livsmedelsverket ska inte säga vad de vill utan hålla sig till fakta!Som svar på Ts fråga ang räkor så har jag ätit massa räkor utan att min dotter reagerat. Käka lite o kolla av om barnet verkar reagera o gör den inte det så är det bara o käka på!
  • pseudonym1

Sara Li: Hur man än väljer att förkorta livsmedelsverket så har de kommit ut med rekommendationer som bygger på forskning.

Jag respekterar din åsikt i ämnet men vidhåller att det är ett individuellt beslut hurvida man vill dricka lite vin/öl eller inte när man ammar. Så länge som det inte är skadligt för barnet så är det upp till var o en!

Ursäkta från mig oxå TS för att jag är OT. Hoppas det var ok

• Themis

En kvinnlig släkting till mig berättade om en fest på 70-talet när hon och alla hennes vänner ammade, det var räkcocktail till förrätt. Hon avstod från att äta, hennes barn sov sedan lugnt medan i princip alla andra bebisar tjöt i kör med magont efter nästa amning.

Min son var också känslig för räkor och ytterligare en mamma i en snacktråd här tackade mig för att jag kom på varför hennes son bröt ut i våldsamt magont vid några tillfällen-det var skaldjuren som gjorde det.

Vissa barn är känsliga andra inte, men har man barn som lätt får magont kanske man ska vara observant på skaldjur.

Min erfarenhet.

• salamanca

Kan man röka morötter?

• salamanca

Sorry, får sån humor den här tiden på dygnet... =)

• salamanca

=)

Themis skrev 2009-01-23 22:10:22 följande:
    salamanca: Funkar mycket bättre än sallad i alla fall..
  • Marlene

Fast det stämmer inte. Det man äter går ut i bröstmjölken, den kan tex ändra smak om man äter vitlök och det finns ganska många barn som är allergiska mot komjölksprotein och då måste mamman helt undvika det om hon vill fortsätta amma. Så att det vi äter går över i bröstmjölken går inte att komma ifrån.

Men ja, man kan äta i princip allt. Det är vissa fiskar som man skulle undvika när man var gravid pga miljögifter som man fortfarande ska undvika men i övrigt så är det mesta fritt fram.
    Sara Li skrev 2009-01-23 16:13:00 följande:

Jag var på föräldrautbildning för en vecka sedan och fick då veta att man kan äta ALLT när man ammar. Det är inget av det man äter som går ut i mjölken som så många tror, huvudsaken är att man ÄTER. Det är själva ätandet som gör att kroppen KAN tillverka bröstmjölken. Det var min barnmorska som sa detta.
  • BymBym

Allt är så individuellt. Min äldsta kände av om jag ätit lök, min yngsta om jag åt broccoli. Men ingen kände av räkor, nötter eller choklad... Prova dig fram

Svar på tråden Kan man äta räkor när man ammar?