• Tuffen

Torr armbåge, vilke kräm?

Vår son har en torr armbåge. Det liknar nästan eksem. Vi smörjer tidvis med kortisonsalva, då blir det bra. När vi sedan slutar med den och börjar smörja med vanlig kräm återkommer eländet. Någon som kan tipsa om en bra kräm att smörja med, någon som funkar?

• Svar på tråden Torr armbåge, vilke kräm?
  • Tilde71

Hm, kortison är väl inte så jättebra att hålla på med!? Har ni gått till någon hudläkare? Ni borde nog kolla upp det så han inte får kortison i onödan!

• Drage

Har en fotter med mycket orr hud och har även fått utskriven kortisonkräm men det återkom ändå hela tiden. Mellan kurerna med kortisonkräm provade vi igenom oss i princip hela apotekets sortiment både på recept och utan. Tillslut blev hon allergisk mot prpylenglycol som är vanlig i fuktighetskrämer. Dessutom fick vi smörja minst två ggr om dagen för att det skulle vara bra...

Nu har vi gått över till Dermanords Babycare. En liten burk som kostar 145:-, men SUPERBRA! Smörjer henne några kvällar i rad sedan behöver jag inte smörja på flera veckor. Helt otrolig. Så även om inköpspriset är ganska högt så lönar det sig verkligen i längden. Jag rekommenderar deras sortiment starkt!

www.dermanord.se

• Drage

Dermanord är svensktillverkat och ekologiskt också så det är inga konstiga tillsatser...

• Mamma Ullis77

Jag köpte locobace repair till min bonusson
    för att han var såå torr..
    Det fungerade skitbra! försvann på tre dagar..
    Smorde morgon och kväll..

veerkligen att rekomendera..

• sweran

jag smörjer mina egna torra rmbågar med dotterns salva till rumpan..
    bepanthen eler vad den heter. funkar kanon... jag är i vanliga fall så torr att jag får stora sår på armbågarne... o nu är de lena o fina :)

• Pappatilltwins

Fenuril!
    Sonen har eksem på ena benet som eg ska behandlas med kortisoner. Men kortison tunnar ut huden och den bli känslig.

Vi började smörja med Fenuril 2-3 ggr/dag och det försvann på 3-4 dagar och han har nu superfina och mjuka ben.

• Mamma ica

Om man smörjer med Cortison är det viktigt att kombinera med en mjukgörande kräm/ Salva, spelar inte så stor roll vilken kräm/salva, bara man upplever att den är bra.
    En bra kräm är Repair, finna på apoteket.
    Har även upptäckt en superkräm från Mary Kay ur deras serie Satin hands finns en salva som liknar bisalva lite, fet och härlig. Funkar väldigt bra på torra läppar, kinder mm.

• Mamma ica

Jag menar alltså att smörja med cortison först, sedan efter någon timme eller så snart cortisonen har torkat in smörja med en mjukgörare. Det är för att hjälpa huden att bygga upp ett friskt lager snabbare.

• tessan350

Han har inte fått psoriasis (eller hur det stavas? Jag har det så på båda mina armar..

• Tuffen

Tack för era svar! Nej, jag tror inte att det är psoriasis.

• Fuchsian

Jag har hittat en kräm på hälsokostaffären som heter A-kräm. Den funkar superduper bra på mina torra händer som annars bara torkar ut och spricker.

• softisch

miniderm funkar hr till torra fläckar, torr hud.

• elin 83

Min dotter hade likadant, jag hällde i olivolja i badet och smörjde sedan med A.creme från hälsokost(vilket är den bästa krämen som finns;) och det försvann ganska direkt.

• tjorven80
    Annapanna80 skrev 2009-02-04 20:19:38 följande:
    Locobase Repair gör under för all torr hud, rekommenderas!
    håller med  repair e suverän lagar allt i hud väg..
  • sunsed1

vi har provat alla nämna krämer här i tråden men den enda som hjälpte vpr tjej var Body Shops Hemp Body Butter, for extremely dry skin. Det lindrade både klådan och läkte den sprukna huden. Har använt den under 2 år nu vid behov eller som vanligt kväm så rekommenderar varmt,

• Wiola

MINI-DERM
    Funkar kanon till hela familjen=) Den kostar en ganska bra slant,men det är värt varenda öre. Helosan salvan som är ett billigare alternativ é me kanon bra.
    Men MINI-DERMEN é parfym fri.Finns att köpa på Apoteket!

Svar på tråden Torr armbåge, vilke kräm?