• Ciccilionaa

Någon annan med son som har/haft pungbråck/vattenbråck?

Min son2(1,5 år) har sedan 1 år haft pungbråck/vattenbråck.
    Det har verkligen gått i perioder, ibland stor som en liten mandarin ibland som en vindruva..
    Men däremot har det nog aldrig helt!! och hållet försvunnit, vad jag kan minnas.
    Enl doktorerna är detta inget man gör något åt förrän de är i 3års åldern.

Min fråga:
    1) Finns det ngn som har en son som opererats för detta och hur gammal var han då och hur han haft det varit efteråt och hur är allt nu?
    2) Varför väntar man till 3års ålder, varför gör man inget nu?

Tacksam för svar,
    C

• Svar på tråden Någon annan med son som har/haft pungbråck/vattenbråck?
  • Majsan71

Nu var min son bara 4 veckor när jag upptäckte ljumskbråcket första gången så det var ju lite tidigare men jag svarar ändå.
    Skillnaden när de är så små är att operation ska ske ganska snabbt eftersom risken för inklämning är större på små barn. Nu fick vi ändå vänta så sonen var 5 månader när han opererades för ljumksbråck på ena sidan och vattenbråck på andra sidan.

Jag hade gruvat mig hemskt mycket inför op men det gick väldigt smidigt. Vi fick komma på morgonen och operationen gjordes under förmiddagen och vi kunde åka hem samma dag. Albin hade inte något ont efter operationen men han var trött och lite groggy den dagen. Nu har det gått snart två månader och ärren ser ut som två smala streck strax ovanför snoppen.

• VildaBusan

Min son är 10 månader och vi har fått en operation, han skulle ha opererats tidigare men de hade glömt bot honom så nu ska det göras så fort det går. Min son hade vattenbråck när han föddes och pungen var sprängfylld med vatten. När vi varit på undersökning konstaterades det att det både är ett vattenbråck och ett pungbråck och att inte någon testikel sitter på plats. Detta fick vi veta skulle göras innan han är 1 år, alltså är det bråttom just nu för min son, för att det finns en större risk att han kan bli steril.

• knäppisen

Jag har fått höra att man inte gör någonting åt vattenbråck alls sålänge man inte får några besvär av det.

• Almeli

HEj min kille blir 4 i maj skall opereras den 4feb för sitt vattenbråck.Det är olika stort från dag till dag!!

• Ladyvoice

Casper var 2år o 3 månader när han opererades, hans vattenbrock upptäcktes också runt 1 års åldern, sen så skulle vi avvakta ett halvår o se om det gick bort men det gjorde det inte o sen blev vi uppsatta på operationstid, det tog ju ett tag så därför gjordes inte operationen förräns han hade hunnit bli över 2år.

Men operationen gick jätte bra o han hade inte speciellt ont efteråt, o ärret är jätte fint:)

Svar på tråden Någon annan med son som har/haft pungbråck/vattenbråck?