• Tintene

Erfarenheter av ICSI??

Du som gått igenom en provrörsbefruktning med mikroinjektion(icsi)...:

-Varför blev det icsi?
    -Hur många ägg befruktades?
    -Blev du gravid?

Sen undrar jag om ICSI medför större risker för barnet än vanlig IVF?

Har själv idag gjort ÄP, blev 5 ägg som de gjort icsi på (pga 1 miljon spermier efter "swim up"-test)

• Svar på tråden Erfarenheter av ICSI??
  • S168

Hej,
    Det blev ICSI därför att min man hade antikropper i sin sperma och man var tvungen att göra icsi, har glömt mer exakt varför.

Jag har vid alla tillfällen haft ganska få befruktade ca 5-6 st.
    Men där bara ca 1-3 klarat av att bli ok för återföring.

Jag har blivit gravid 2 ggr. Men misslyckats ca 5 ggr.

Vad jag kan komma ihåg är det inte större risk med ICSI.

lycka till!

• Pärla

Har också gjort ÄP idag, och därmed ska bli ICSI..
    Har fått bara två ägg ut, vet inte om chansen blir stor..??
    Lycka till!

• Pärla

Har också gjort ÄP idag, och därmed ska bli ICSI..
    Har fått bara två ägg ut, vet inte om chansen blir stor..??
    Lycka till!

• MoaLoa

Jag gjorde ÄP i måndags o det vart ICSI för vår del (få spermier); 17 äggblåsor resulterade i tre ägg..
    Två av dessa blev befruktade och jag är nu lycklig ruvare!

Lycka till!

• Tintene

MoaLoa skrev 2009-01-23 20:01:40 följande:

Jag gjorde ÄP i måndags o det vart ICSI för vår del (få spermier); 17 äggblåsor resulterade i tre ägg.. Två av dessa blev befruktade och jag är nu lycklig ruvare!Lycka till!
    Grattis! Härligt att höra. Hoppas på samma tur :)
  • barnlösbarnlös

Jag gjorde ÄP igår och fick ut 13 ägg. De ska göra ICSI på alla ägg. Det verkar som min äggskal är hårda så att spermierna har svårt att komma in. De som blir befruktade ska sedan långtidsodla i 5 dagar om de utvecklas bra.

Jag har inte hört att det skulle vara större risker för barnet med ICSI. Däremot har jag hört att vissa ägg inte tål sticket och att det då inte blir någon befruktning.

• nirakanna2

Har gjort 4 ICSI p.g.a. mycket få spermier (10000-30000 efter swimup) Varierande antal befruktade och fint delade ägg, men 4:e gången hade jag bytt från Gonal-F till Menopur och sambon hade plötsligt 150000 efter swimup. Det blev "vår" gång, med en krabat i magen (nu vecka 34) och en blastocyst i frysen.
    Läkarna sa att det inte skulle vara större risker för barnet och att vi inte skulle slösa några ägg på att prova "vanlig" IVF.

• ior1979

Vad är det som avgör om man ska få ICSI??? Har hört om vissa som har fått hälften av äggen befruktade på naturlig väg och hälften genom ICSI. Någon som vet?

• Pimpinellan

IVF 1: inga befruktade trots ICSI. Få och dåliga spermier
    IVF 2: fem befruktade,både med IVF och ICSI. Gravid av IVF-embryot och ett ICSI-embryo i frysen. Mer än 100% fler spermier totalt och bättre kvalitet
    IVF 3: ett befruktat med ICSI,dålig celldelning,men ändå ET. Många spermier,dålig kvalitet
    IVF 4: inga befruktade trots ICSI på det ägg som fanns. Väldigt många spermier,men dålig kvalitet.

• Moonstone

om vi får fram några ägg denna gång ska vi också få göra ICSI - dock inte pga spermierna (som ser bra ut!), utan för att vi inte nådde till ET vid vårt första IVF (troligen p.g.a. omogna ägg).

läkaren pratade om att ICSI gör att man ser tydligare på äggen om de är mogna och kan styra processen mer. inte för att det spelar nån roll om äggen väl är dåliga... främst tror jag att det handlar om att testa något ytterligare eftersom vi inte fick någon befruktning sist.

tror alltså inte på ICSI som nån mirakelmetod för oss, men är givetvis tacksam för alla ansträngningar läkarna kan försöka med...

• Theorese

Första försöket 7 ägg, 4 användes till vanlig ivf, inget befruktades. 3 till ICSI, ett befruktades. Blev gravid men MA konstaterades vid första vul. Normalt antal spermier?

Andra försöket 11 ägg, 6 till vanlig ivf inget befruktades, 5 till ICSI två befruktades men var av låg kvalitet, fick tillbaka båda, ingen graviditet, normalt spermaprov.

Tredje försöket, 8 mogna ägg, alla befruktades med ICSI, ett till mig och två till frysen, resultat inom någon vecka :) Något slöa spermier.

Till tredje försöket böt vi även från långa till korta metoden och utöver bättre resultat har jag även mått bättre. Nu hoppas vi!

• S1R1

Theorese: Mina försök likanar era.....undrar om du i samband med att du bytte till korta metoden även bytte preparat. Puregon, Gonal eller Menopur??

• Theorese

Japp vi böt från puregon till menopur.

Första försöket var jag väldigt nära överstimulering och fick sluta spruta som tur var kunde äggplock genomföras men av ett "ofantligt stort" antal äggblåsor blev det 7 ägg

Andra försöket var dosen lägre i början men fick ökas, även den gången hade jag en massa små äggblåsor som inte blev något.

• Vickan I
    Du som gått igenom en provrörsbefruktning med mikroinjektion(icsi)...:

-Varför blev det icsi?
    För få spermier för vanlig IVF.

Oj minns ej, men ca 12 av 19 ägg. Slutligen efter långtidsodling blev det fem kvar. Ett till mig och fyra till frysen.

-Blev du gravid?
    Ja det blev jag.

De sa att det var samma risk som vid IVF till oss, dvs ngt förhöjd mot "vanlig" graviditet. Men minns ej vad dessa risker skulle vara nu.
  • majamy

Har också genomgått ivf med icsi, i vårt fall p.g.a. få och inte tillräckligt rörliga spermier. Vi har gjort ett försök o hade lyckan att få vår dotter på detta försök. 7 ägg varav 5 befruktades. Ett blev vår dotter o tre stycken var bra nog att frysas till ev. syskonförsök.

• Lauris

-Varför blev det icsi?
    Första IVF-försöket ledde till sex mogna ägg men inget som
    befruktades. Okänd anledning, fann inga fel på spermier eller
    ägg. Därför försök med ICSI vid andra försöket.

Av fyra mogna ägg befruktades två. Båda återfördes efter 2
    dagar, ett 5- och ett 6-celligt.

-Blev du gravid?
    Ja, BF idag. Men inte tvillingar, det ena ägget stöttes troligtvis bort (vilket också var det mest troliga som skulle ske
    fick jag veta när beslut togs om att föra tillbaka båda äggen).

Jag tror också att det finns någonting som kan vara något större
    risk men minns faktiskt inte heller vad.

• Tintene

Grattis alla ni som lyckats bli gravida/fått bebis!!!

Själv e jag idag på ruvardag 2, fick igår tillbaka ett 7 celligt embryo.....Känns så overkligt, nu e d bara att hoppas :)

• Tintene

Vickan I skrev 2009-01-27 11:23:17 följande:

åh vad jag håller tummarna för dig Tetinne .
    Tack snälla! :)
Svar på tråden Erfarenheter av ICSI??